Fasta

2001-01-30


Fråga

Fastan sägs symbolisera olika saker. Vad är Katolska kyrkans uppfattning? Hur är det med fastan under dessa fyrtio dagar? äter en katolik allt utom kött? Fettisdagsbullen, är den något man äter före fastan (för att står sig) eller äts den under fastan (i motsats till kött)?

Förutom att fastan påminner oss om Jesus 40 dagar i öknen har jag läst att fastan är en påminnelse om de fyrtio åren i öknen, även om syftet (som du skrev om) blir detsamma. undrar jag om kyrkan delar den sistnämnda uppfattningen.

Jag vore väldigt tacksam för svar på dessa frågor.

- Janne -


Svar

Hej

Att fasta kan innebära många saker beroende på vem som gör det och varför. Det kan vara i form av hungerstrejk för att uppnå ett politiskt eller humanitärt syfte. Ett exempel är Mahatma Gandhis fastor. Det kan göras av hälsoskäl. Ett exempel är de paket med vätskefastekurer hälsoaffärer erbjuder. Eller så kan det vara för att banta. Ett skäl kan också innebära att man söker en harmoni mellan kropp och själ och att man genom fastan söker stärka själen gentemot kroppen, alltså med sitt förnuft och sin vilja försöker få herravälde över sinnena. Om man med sitt förnuft beslutar sig för att fasta och sedan genomför det, stärker man förnuftet och viljan gentemot sinnena. Oordnade böjelser inom en själv kan då behärskas och det blir större harmoni mellan kropp och själ.

Syftet med fastan i Katolska kyrkan kan innebära dessa saker också beroende på vem som gör dem, men det finns ett huvudsyfte som är viktigare. Dessa andra syften är mera som bieffekter. Huvudsyftet är att omvända sig. Fastan är nämligen en hel livsstil och den kan sammanfattas i det som Jesus säger när han börjar predika: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet.” (Mk 1:15). Att omvända sig innebär att lämna "den gamla människans" vanor och böjelser åt sidan; låta den gamla människan dö, för att den "nya människan" skall kunna leva i oss:

Jämför också:

Den nya människan är Kristus:

Det innebär det nya livet i honom, livet i nåden, det gudomliga livets närvaro i människan och hennes enhet med Gud, det som gör henne till Guds barn:


De 40 dagarna symboliserar Israels 40 år i öknen:

samt Jesu 40-dagarsfasta i öknen innan dopet.

Numret 40 står i många texter i Bibeln för förberedelse. De 40 åren i öknen var en sådan förberedelsetid. Då renades de från den "gamla surdegens" (Jesus sade till dem: Akta er noga för fariseernas och saddukeernas surdeg. Matt 16: 6) inflytande från tiden i slaveri i Egypten. Efter 40 år var folket förnyat; alla de som kommit från Egypten var döda och en ny generation hade fötts öknen. Därefter kunde detta nya folk som Gud hade format åt sig genom att ge dem lagen och mannat komma in i det nya landet. Tiden i öknen symboliserar för oss vårt liv av prövning och rening här på jorden och intåget i det utlovade landet symboliserar vårt inträde i Himlen. Dit kommer man först efter denna prövotid. På liknande sätt var det med de 40 dagarnas regn under Noas tid då jorden renades från alla onda människor. En ny mänsklighet föddes till ett nytt liv på jorden. Mose 40 dagar av förberedelse på berget samt Elias 40 dagars vandring till Guds berg va en förberedelse sig inför mötet med Gud. Så är vårt liv på jorden en förberedelse inför det slutgiltiga mötet med Gud i himlen. Fastetiden hjälper oss därför att leva med denna inställning så att allt vi gör i vår vardag har denna inriktning.

Det regnade 40 dygn då Noa var i arken:

Mose var 40 dygn på berget Sinai och förberedde sig inför mötet med Gud då han skulle få de 10 budorden:

Elia vandrade 40 dygn till Guds berg:

 

Men även andra ställen som har numret 40 kan refereras till på något sätt:

Team fråga prästen!

Läs mer om fastan i denna text