Fasta
2001-01-30
Fråga
Fastan sägs symbolisera olika saker. Vad är Katolska kyrkans uppfattning? Hur är det med fastan under dessa fyrtio dagar? äter en katolik allt utom kött? Fettisdagsbullen, är den något man äter före fastan (för att står sig) eller äts den under fastan (i motsats till kött)?
Förutom att fastan påminner oss om Jesus 40 dagar i öknen har jag läst att fastan är en påminnelse om de fyrtio åren i öknen, även om syftet (som du skrev om) blir detsamma. undrar jag om kyrkan delar den sistnämnda uppfattningen.
Jag vore väldigt tacksam för svar på dessa frågor.
- Janne -
Svar
Hej
Att fasta kan innebära många saker beroende på vem som gör det och varför. Det kan vara i form av hungerstrejk för att uppnå ett politiskt eller humanitärt syfte. Ett exempel är Mahatma Gandhis fastor. Det kan göras av hälsoskäl. Ett exempel är de paket med vätskefastekurer hälsoaffärer erbjuder. Eller så kan det vara för att banta. Ett skäl kan också innebära att man söker en harmoni mellan kropp och själ och att man genom fastan söker stärka själen gentemot kroppen, alltså med sitt förnuft och sin vilja försöker få herravälde över sinnena. Om man med sitt förnuft beslutar sig för att fasta och sedan genomför det, stärker man förnuftet och viljan gentemot sinnena. Oordnade böjelser inom en själv kan då behärskas och det blir större harmoni mellan kropp och själ.
Syftet med fastan i Katolska kyrkan kan innebära dessa saker också beroende på vem som gör dem, men det finns ett huvudsyfte som är viktigare. Dessa andra syften är mera som bieffekter. Huvudsyftet är att omvända sig. Fastan är nämligen en hel livsstil och den kan sammanfattas i det som Jesus säger när han börjar predika: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet.” (Mk 1:15). Att omvända sig innebär att lämna "den gamla människans" vanor och böjelser åt sidan; låta den gamla människan dö, för att den "nya människan" skall kunna leva i oss:
- Därför skall ni sluta leva som förut; ni skall lägga av er den gamla människan, som går under, bedragen av sina begär. Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till. (Ef 4:22-24)
Jämför också:
- Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus, också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han, skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är frikänd från synden. När vi nu har dött med Kristus, är vår tro att vi också skall leva med honom. Vi vet ju att Kristus har uppväckts från de döda och inte mer skall dö. Döden är inte längre herre över honom. När han dog, dog han bort från synden, en gång för alla. När han nu lever, lever han för Gud. Så skall också ni se på er själva: i Kristus Jesus är ni döda för synden men lever för Gud. Synden skall alltså inte få härska i er dödliga kropp, så att ni lyder dess begär. Låt inte synden bruka era lemmar som redskap för orättfärdigheten, utan låt Gud bruka er, ni som ju har återvänt till livet från döden; låt honom använda era lemmar som redskap för rättfärdigheten. Synden skall inte vara herre över er; ni står inte under lagen utan under nåden (Rom 6: 3-14)
Den nya människan är Kristus:
- Men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen, lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig. (Gal 2:20)
- Nej, ikläd er herren Jesus Kristus och ha inte så mycket omsorg om det jordiska att begären väcks. (Rom 13:14)
Det innebär det nya livet i honom, livet i nåden, det gudomliga livets närvaro i människan och hennes enhet med Gud, det som gör henne till Guds barn:
- Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot köttet, inte att leva efter vår köttsliga natur. Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med ande dödar kroppens gärningar skall ni leva. Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. (Rom 8:12-16)
De 40 dagarna symboliserar Israels 40 år i öknen:
- Och Israels barn åt manna i fyrtio år, tills de kom till bebott land. De åt manna, tills de kom till gränsen av Kanaans land. (2 Mos 16: 35)
samt Jesu 40-dagarsfasta i öknen innan dopet.
- Anden drev honom ut i öknen, och han var i öknen fyrtio dagar och sattes på prov av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom. (Mk 1: 12-13)
Numret 40 står i många texter i Bibeln för förberedelse. De 40 åren i öknen var en sådan förberedelsetid. Då renades de från den "gamla surdegens" (Jesus sade till dem: Akta er noga för fariseernas och saddukeernas surdeg. Matt 16: 6) inflytande från tiden i slaveri i Egypten. Efter 40 år var folket förnyat; alla de som kommit från Egypten var döda och en ny generation hade fötts öknen. Därefter kunde detta nya folk som Gud hade format åt sig genom att ge dem lagen och mannat komma in i det nya landet. Tiden i öknen symboliserar för oss vårt liv av prövning och rening här på jorden och intåget i det utlovade landet symboliserar vårt inträde i Himlen. Dit kommer man först efter denna prövotid. På liknande sätt var det med de 40 dagarnas regn under Noas tid då jorden renades från alla onda människor. En ny mänsklighet föddes till ett nytt liv på jorden. Mose 40 dagar av förberedelse på berget samt Elias 40 dagars vandring till Guds berg va en förberedelse sig inför mötet med Gud. Så är vårt liv på jorden en förberedelse inför det slutgiltiga mötet med Gud i himlen. Fastetiden hjälper oss därför att leva med denna inställning så att allt vi gör i vår vardag har denna inriktning.
Det regnade 40 dygn då Noa var i arken:
- Ty sju dagar härefter skall jag låta det regna på jorden, i fyrtio dagar och fyrtio nätter, och jag skall utplåna från jorden alla varelser som jag har gjort. (1 Mos 7: 4)
- Och efter fyrtio dagar öppnade Noa fönstret som han hade gjort på arken. (1 Mos 8: 6)
Mose var 40 dygn på berget Sinai och förberedde sig inför mötet med Gud då han skulle få de 10 budorden:
- Och Mose gick mitt in i skyn och steg upp på berget. Sedan blev Mose kvar på berget i fyrtio dagar och fyrtio nätter. (2 Mos 24: 18)
- Och han blev kvar där hos Herren i fyrtio dagar och fyrtio nätter, utan att äta och utan att dricka. Och han skrev på tavlorna förbundets ord, de tio orden. (2 Mos 34: 28)
Elia vandrade 40 dygn till Guds berg:
- Då steg han upp och åt och drack och gick så, styrkt av maten, i fyrtio dagar och fyrtio nätter ända till Guds berg Horeb. (1 Kung 19:8)
Men även andra ställen som har numret 40 kan refereras till på något sätt:
- Och efter fyrtio dagar vände de tillbaka, sedan de hade bespejat landet. (4 Mos 13:26)
- Och landet hade nu ro i fyrtio år. Så dog Otniel, Kenas’ son. (Dom 3: 11)
- Så må alla dina fiender förgås, o Herre. Men de som älskar honom må likna solen, när den går upp i hjältekraft.Och landet hade nu ro i fyrtio år. (Dom 5: 31)
- Så blev nu Midjan kuvat under Israels barn och upplyfte inte mer sitt huvud. Och landet hade ro i fyrtio år, så länge Gideon levde. (Dom 8: 28)
- Men Israels barn gjorde på nytt vad ont var i Herrens ögon. Då gav Herren dem i filistéernas hand i fyrtio år. (Dom 13: 1)
- David var trettio år gammal, när han blev kung, och han regerade i fyrtio år. (2 Sam 5: 4)
- Den tid Salomo regerade i Jerusalem över hela Israel var fyrtio år (1 Kung 11: 42)
Team fråga prästen!
Läs mer om fastan i denna text