(2005-10-22)
Hej
Fader, Son och Ande. Vad står de för? Varför ändå monoteism?
Sandra
Katoliker tror på EN Gud i TRE personer: Fadern och Sonen och Anden.
Förnuftet säger, att enbart ett högsta väsen /Gud /Skaparen kan finnas. Jesus Kristus påstår och bevisar det genom sina gärningar, att han är "ett med Fadern" (Joh 10:30). Anden utgår från Fadern och Sonen och är av samma väsen.
Dessa Bibelns uppenbarelser (på olika ställen) sammanfattar katolsk tro i läran om den Heliga Treenigheten /Trefaldigheten. Vi människor kan aldrig fatta den. Vi är för små.
För att korrekt tala om Gud, är vårt språk otillräckligt, därför att vi människor är otillräckliga. Vi kan endast uttrycka vad Gud inte är. Han är och förblir 'den helt andre'. Allt vad vi säger om Gud kan endast uttryckas 'analogt', som säger mer vad Gud inte är, än vad han är.
ändå omfattar katolsk teologi en diger traktat "De trinitate", om "Treenigheten" men allt på nämnda villkor. Efter långa diskussioner har man på koncilierna i Nicea (325) och Konstantinopel (381) formulerat den trosbekännelse som fortfarande används i varje mässa "... en Gud, allsmäktig Fader, ... en Herre, Jesus Kristus, ... av samma väsen som Fadern, ... den helige Ande, ... som utgår av Fadern och Sonen, som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och förhärligas ..." Som en kort formel har man sammanfattat: "ett och samma gudomliga väsen, tre olika personer". De tre personerna är alltså inte enbart olika sätt för Gud att visa sig. Inte som olika aggregattillstånd av ett och samma ämne, utan tre distinkta personer. En 'förklaring' kan vi givitvis aldrig få. Treenigheten är och förblir ett absolut mysterium för oss. En sak kan vi dock tydligt konstatera: att beskriva Treenigheten som ett väsen i tre personer strider inte mot logiken. Gud är inte ett och tre under samma aspekt. Utan just som kyrkan uttryckte det: ett väsen, men tre personer. Efter alla svåra och invecklade trinitetsspekulationer - som är fullt meningsfulla - står man till slut ändå framför Bibelns enkla förkunnelse om den allsmäktige Fadern, den människoblivne Sonen och den i allt verksamme Heliga Anden.
För mer omfattande, framförallt historiska uppgifter om trinitetslärans uformning hänvisar jag till Katolska kyrkans katekes, nr 232 följande.