(2005-10-10 - 14)
Hur försöker Katolska Kyrkan lösa teodicéproblemet? Hur försöker ni få den existerande ondskan att gå ihop med guds påstådda godhet och allsmäktighet?
Teodicéproblemet (av fr. théodicée, en bildning till ¤teo- och grek. di_k\ 'rätt(visa)'), term införd av Leibniz för problemet om det ondas existens i en värld som antas vara skapad av en Gud som är både god, allvetande och allsmäktig.
Den kristna lösningen ser det onda som inte existent. Det är ingenting i sig. Det har visserligen påfallande konsekvenser, men är åndå ingenting, utan kan liknas vid ett "hål" i verkligheten, som kunde vara fyllt, borde vara fyllt, men är inte det.
När Gud skapade människan och hela världen var allting "mycket gott". Människans frihet var inriktad att göra det goda. Men hon vägrade. Hon gjorde inte det goda hon var kallat till. Så uppkom "hålen".
Men, så är man benägen att fråga, kunde inte den Allsmäktige skapa människan utan risk arr hon förstör? - Nej! Det kunde han inte. Hade han skapat människan utan frihet, hade inte det högsta goda på jorden varit möjligt: ett fritt "ja" till Gud, ett svar till Skaparen.
Inskränker detta inte Guds allmakt? - Nej! Gud är allting. Ingenting kan komma till.
Detta är i korta drag den kristna synen på det onda och dess uppkomst. Det säger sig självt, att det följer många nya frågor, t.ex. varför människan fullt medvetet vägrade att skapa det goda och orsakade sitt eget elände, m.fl.
Jag hoppas att har givit åtminstone några tankar att fundera över. Du är välkommen åter för att eventuella obegripligheter kan klaras ut.
Hejsan Peter!
Tack för ditt långa svar; nu förstår jag lite bättre! Men jag kan ändå inte påstå att jag förstår. För även om vi inte talar om 'ondska' så tycker ju i alla fall jag att det var väldigt dåligt med den där senaste stora tsunamin. Och den tror ni väl ändå att gud var ansvarig för? Om han har skapat allt, och kunde ha gjort sin skapelse annorlunda, så hade vi ju kunnat slippa tsunamin! Dessutom så skulle det säkert ha varit enkelt för gud att stoppa den efter att han väl "råkat" sätta igång den. Så antingen var inte gud ansvarig för tsunamin, eller så gjorde han något som i alla fall jag tycker var väldigt dåligt. För ni menar väl inte att det var människorna som satte igång tsunamin? Hur jag än försöker läsa ditt svar så kan jag ändå inte hitta något svar på teodicéproblemet när det gäller allt det lidande som inte människorna har orsakat.
Det är bra att du tar upp det här med logik, ett av mina favoritämnen! Det är ju skönt att höra att inte ens gud kan komma undan med kontradiktioner. Leibniz, som ju hade koll på logiken, visste att hans lösning behövde vara logisk, och det är ju hans uppfattning att vi lever i den bästa av möjliga världar (även om detta var Voltaires satiriska formulering, och inte Leibniz' egen). Tsunamin var enligt Leibniz det bästa som kunde ha hänt. Men inte enligt mig, och jag hörde inte heller några katoliker som jublade. Svenska kyrkan försöker lösa teodicéproblemet genom att tumma på guds allsmäktighet, men det hjälper ju inte så länge de hävdar att gud har skapat allt. Leibniz var ju katolik, och kanske är hans förnekande av ondskan närstående er syn att onskan inte existerar. Men det är hur som helst ingen lösning, så länge ni inte håller med Leibnitz om tsunamins oerhörda perfektion: om bara hundratusen människor hade dött så hade det inte varit lika bra. Ibland låter faktiskt Leibniz värre än nazisterna, vars gärningar för övrigt var det bästa som kunde ha hänt. Låt mig tvivla. Så på vilket sätt skiljer sig er lösning från Lebniz'?
Med vänliga hälsningar/Tristan
Hej igen!
För att säga det klart: Vi människor kan aldrig fullt ut 'förstå' Gud, hans fullkomliga skapelse och 'det onda som hål' i Guds verk. Vi kan se några 'linjer' som konvergerar, även om vi aldrig kommer till deras skärningspunkt. Vi är för begränsade.
Du hänvisar till tjunamin. Visst kan ingen människa göras anvarig för den - inte direkt. är det säkert att det inte består något samband mellan vårt miljöbeteende och/eller andra fenomen och jordbävningar? Jag är inte naturvetare och kan inte påstå det, men fråga kan jag. När Nya Testamentet talar om, att också skapelsen 'längtar och trängtar efter sin befrielse', är det inget bevis, men värt att tänka över.
Några korta kommentarer: Gud är inte underkastad logiken, utan han sätter logiken.Gud är. Allt annat beror på honom.
Leibniz var inte katolik, utan troende protestant, men han arbetade för en återföreing av katoliker och protestanter.