(2005-04-06)
hejsan.
Vem är den svarta madonnan egentligen? Jag har läst en del texter och det jag själv kommit fram till är att det är visdomen. Och
visdomen är enligt vissa Maria Magdalena som var den som först såg Jesus efter hans uppståndelse och sedan var det förste som förde visdomen vidare.
Stämmer detta och kan ni isåfall utveckla svaret lite mera.
Med vänlig hälsning/ Felisia
Det finns en kvinnlig gestalt i Höga Visan (1:5 "Jag är svart och skön, ni Jerusalems döttrar, svart som Kedars tält, som Shalmas hyddor.") som beskrivs som svart eller solbränd. Hon är bruden som för dialogen med den älskade som representerar Gud i en mera andlig eller mystisk tolkning. I det perspektivet blir bruden en symbol för den troende själen vars relation med Gud kan beskrivas i termer som hör hemma i kärlekspoesin. Kristna mystiker (Bernhard av Clairvaux, Johannes av Korset m.fl.) har använt denna lovsång för att tala om den kristna människans relation till Gud.
Om man i Katolska sammanhang talar om "Den Svarta Madonnan" så associerar nog de flesta katoliker till någon Mariaikon eller Mariastaty i världen.
Frågade man en polack så skulle man få svaret Madonnan i Jasnagora.
Frågade man en italienare skulle man få svaret Madonnan i Loreto. Dessa gamla ikoner och statyer är gjorda av trä som har mörknat under århundradena. Det kan bero på sot från rökelse och ljus t.ex.
I vishetsböckerna i Bibeln vet jag inte om någon vers som skulle omnämna visdomen som en svart kvinna utom Höga Visan. Men den syftar som jag sa ovan inte på Visdomen.
Maria Magdalena kan representera varje kristens sökande efter Gud när hon står vid Jesus grav och gråter och han sedan visar sig för henne. Vad jag vet har hon aldrig representerar Visdomen i kristen litteratur och teologi. Annat kan det kanske vara i katarernas skrifter. Men de kan inte betraktas som kristna.