Vi är tre sjuksköterskestuderande som håller på med att utifrån den
romersk-katolska kyrkan försöka skapa en förståelse för hur den kan inverka på den
enskilda individen i en invand kontext respektive främmande kontext. Vi undrar om Du
skulle kunna ge oss lite av Dina åsikter gällande vilka konsekvenser som religionens
grundläggande idéer kan medföra angående synen på miljö, hälsa och livskvalitet med
hänvisning till vårdpersonalens beredskap att kunna hantera kulturmöten i vården. Vi
skulle vilja använda Dina åsikter i vårt arbete.
MVH:
Monika
Olov
Sara
Svar
1. Jag menar att det finns ett grundläggande faktum som kan fungera som utgångspunkt
för att förstå hur kristendomen påverkar människan situation i sjukdom,
lidande och som vårdtagare: Det är att Kristendomen är livsbefrämjande -
Ett bra exempel är vad Påven Johannes Paulus II skriver om livets kultur mot en dödens
kultur i t.ex. encyklikan Evangelium Vitae "Livets Evangelium" som också finns
översatt till svenska. Jesus säger i Matteusevangeliet 22:32: "Jag är Abrahams Gud
och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte en gud för döda utan för levande".
Ireneus av Lyon skriver Ireneus som mellan 130 och 200 e.K.: "Guds ära är den
levande människan ".
Se också:
Johannes 6:51
51. Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det
brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att
världen skall leva."
Johannes 11: 25
25. Då sade Jesus till henne: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på
mig skall leva om han än dör,
Markus3:1-5
Han gick till synagogan en annan gång, och där satt en man som hade en förtvinad hand.
De höll ögonen på Jesus för att se om han skulle bota honom på sabbaten; de ville ha
något att anklaga honom för. Han sade till mannen med den förtvinade handen: "Stig
upp och kom fram." Sedan frågade han dem: "Vad är tillåtet på sabbaten, att
göra gott eller att göra ont, att rädda liv eller att döda?" De teg. Då såg han
på dem fylld av vrede och sorg över att de var så förstockade. Och till mannen sade
han: "Håll fram handen." Han höll fram den, och den blev bra igen.
Ur ett sådant synsätt kan man dra vissa slutsatser om t.ex. eutanasi och abort.
2. Hög eller låg livskvalitet, hälsa eller sjukdom avgör
inte en människas människovärde eftersom det hör hemma i personen och inte i våra
funktioner. Kristendomen ser först och främst till personen, till det som människan är
- Guds avbild och först i andra hand till människan som aktör med allt vad det
innebär.
Kristendomen har en kritisk instans, är ett kritiskt korrektiv till dagens samhälle. Som
väldigt mycket övervärderar aktörsperspektivet och nonchalerar person perspektivet.
3. Av detta följer att man mycket väl kan utvinna en mening av eller ur lidandet.. Att lida som patient med olika funktioner kan öppna en ny väg till förståelsen av sig själv som person. Med andra ord kan kriser innebära utveckling: Jesus Kristus och en sky av vittnen; nästan alla våra helgon har fått en djupare syn på sin kallelse och sin identitet genom att ha råkat i någon form av kris. Typiskt är t.ex. Ignatius av Loyola som fann sin kallelse under en lång sjukdomskonvalescens eller Birgitta i samband med sin mans död, Theresa av Avila eller Moder Teresa med sitt klena hjärta. De fick leva med en inspiration och motivation som de fick från Jesus och också från Maria. Till henne sa Symeon: " "Också genom din egen själ skall det gå ett svärd - för att mångas innersta tankar skall komma i dagen." (Lukas 2:35).
Om jag kan välja mellan sjukdom och hälsa väljer jag hälsa, för att hjälpa andra,
eller mellan smärta och smärtfrihet. Det är lite förmätet eller pretentiöst att
avvisa smärtlindring. Smärtlindring hjälper att hålla sig mera samlad, ha tankarna
mera samlade, vara vid bättre humör , vara vid bättre mod och ligga andra mindre till
last. Martyriet; bara om det är nödvändigt.
Det finns alltid en rest av andlig nöd. Det finns tillräckligt mycket att bära ändå.
Katoliker som är sjuka har inte några särskilda regler för hur de skall ha det som
patienter i sjukvården som t.ex. Jehovas vittnen. Vi får ta emot blodtransfusion,
organtransplantation och emot smärtstillande medel. Det ligger mer i de inre
motivationerna. Inte något särskilt i fråga om hur vi t.ex. skall föda barn, eller hur
vi skall dö, hemma eller på sjukhus. Katolska Kyrkan är världsomfattande och lever i
olika kulturer och är därför väldigt anpassningsbar.
3. Vad gäller "hur den katolska tron kan inverka på den enskilda
individen i en invand kontext respektive främmande kontext" skulle jag
säga att det handlar mer om vilket kulturmönster man har lärt sig. Kulturmönster är
dock inte något som kommer utifrån den kristna tron utan från den kulturella
bakgrunden.
Däremot tar katoliker emot sakramenten i samband med sjukdom och döende. Där kan det
vara en skillnad mellan det svenska och det katolska. I katolska länder går de katolska
prästerna runt till de sjuka med nattvarden oavsett om de är mycket eller lite sjuka.
Man biktar sig också ofta i samband med detta. Man kan också få de sjukas smörjelse
för att få kraft och tröst i sjukdomen och lidandet och som en bön om helande och
tillfrisknande.
Katoliker kan ibland känna sig lite främmande för svenska sjukhusprästers sätt att
bemöta dem. De får ofta inte veta att prästen inte är katolsk och sedan erbjuds
nattvarden trots att vi katoliker inte kan delta i Svenska Kyrkans nattvardsbord. Det är
dock inte alltid den katolske patienten vet detta. Men om så är fallet kanske man går
till nattvarden för att inte visa sig otacksam mot den vänlige prästen. Men sedan kan
samvetsförebråelser infinna sig och man kan må dåligt. Det är nog ofta så för
invandrare i Sverige eftersom de känner att de har så mycket att tacka det svenska
samhället för, och de tror att de måste ta emot och tacka ja till allt de bjuds på.
Prästen kommer alltså inte bara då någon skall dö. Och de sjukas smörjelse är inte
för de döende bara utan för de sjuka. Den heter ibland "den sista
smörjelsen" för att det är den sista i raden av smörjelser som man får genom de
olika sakramenten. Vid dopet får man en, vid konfirmationen en och vid prästvigningen en
smörjelse.
En sida från Fråga Prästen NU där katolska präster svara på frågor tron, mm