2001-07-05
När man läser kyrkofäderna eller andra tidiga viktiga teologer i kyrkans historia - beskriver de själen, på samma sätt som Paulus talar om Anden (i människan). Den moderna hjärnforskningen menar att själen är det materiella dvs knutet till vårt tänkande (hjärnan) medan kyrkofäderna talar om att själen är det eviga - vilket jag personligen eller tillskriver anden (som härör från Gud genom inblåsandet av näfäsh - livsande i de första skapade människorna). är pneuma och psyche olika begrepp för samma betydelse eller - hur skall man tolka detta? Paulus menar ju att människan konstiuteras av ande, själ och kropp.
Präst.stud: MN.
Detta svar gav prof. Anders Piltz vid Lunds Universitet när jag frågade honom:
Hos Paulus är ande, själ och kropp hos människan inte tre komponenter vid sidan av varandra, utan kroppen (soma) inkluderar anden (pneuma, det specifikt mänskliga medvetandet), som i sin tur inkluderar själen (psyche, det biologiska liv som också djuren har). Människan skall som helhet av
ande, själ och kropp leva i det eviga livet, som börjar redan här på jorden. Det som hos Paulus är ande inklusive själ täcks i den filosofiska terminologin som kyrkofäderna och den kyrkliga traditionen ansluter till av begreppet själ (psyche, latin anima, ibland översätts det anima spiritualis, den andliga själen). Saken diskuteras i den Katolska kyrkans katekes, nr. 367. Man kan lämpligen studera hela avsnittet 362-368; jfr också 1703. "Själ" i teologisk terminologi kommer alltså närmast "pneuma" i Paulus terminologi (alltså inklusive psyche). Själ betecknar det mänskliga livet och den mänskliga personen i dess många kapaciteter på gott och ont. Själen hos människan är odödlig. Ordet betecknar det som är mest specifikt mänskligt, det innersta och det mest värdefulla, platsen för gudslikheten (1 Mos 1:26). Kroppen deltar i gudslikheten därför att dess "form" är denna
andliga själ. Att människan har en andlig och inte bara biologisk själ betyder att hennes viktigaste potentialitet (möjlighet till förverkligande) är gemenskapen med Gud, nu och i evighet. Denna möjlighet får vi av ren och skär nåd och är Guds initiativ.