2001-01-26
Hej jag undrar vad en prästvigning är
M.v.h Monika
Hej
Kort kan man säga att det innebär att få Kristi
uppdrag att i hans namn ge den frälsande nåden till
människorna genom förkunnelsen av hans Ord och utdelandet
av sakramenten. Prästkandidaten får hans egen Ande
på ett sådant sätt ett det är Kristus själv
talar när prästen läser Guds Ord och förklarar
det i liturgin, att det är Kristus själv som förvandlar
bröd och vin till sin kropp och sitt blod när prästen
firar mässan, att det är Kristus själv som förlåter
synderna när prästen hör bikt osv.
Vigningen förmedlas av en biskop som själv är vigd.
Denna vigning är förmedlad i obruten succession från
Jesus Kristus till apostlarna och sedan till biskoparna deras
efterträdare genom handpåläggning.
Följande Bibelställen kan vara till hjälp:
Från Katolska Kyrkans Katekes:
1536 Vigningen är det sakrament genom vilket den sändning som Kristus har anförtrott åt sina apostlar fortsätter att fullgöras i kyrkan ända till tidens slut: det är alltså den apostoliska tjänstens sakrament. Det består av tre grader: episkopat, presbyterat och diakonat.
(Om Kristi instiftande och sändning av det apostoliska ämbetet: se n. 874 ff. Här handlar det endast om det sakramentala sätt på vilket detta ämbete överförs.)
I. Varför kallas detta sakrament för vigningens sakrament? (Sacramentum Ordinis)
1537 På romarrikets tid betecknade ordet ordo sammanslutningar
som upprättas i civilrättslig mening, framför allt
dem som hade med statsstyrelsen att göra. Ordinatio innebär
att man får sin plats i en ordo. I kyrkan finns det sammanslutningar
som traditionen - inte utan grund i Skriften (jfr Heb 5:6; 7:11;
Ps 110A)- sedan gammalt har givit namnet taxeis (på grekiska),
ordines: så talar liturgin om ordo episcoporum, ordo presbyterorum,
ordo diaconorum. även andra grupper får namnet ordo:
katekumener, jungfrur, äkta makar, änkor...
1538 Anslutningen till en sådan sammanslutning i kyrkan
skedde gom en rit som kallades ordinatio, en religiös och
liturgisk handling, som var en vigning, en välsignelse eller
ett sakrament. Idag är ordet ordinatio reserverat för
den sakramentala handling som innebär anslutning till biskoparnas,
presbyterernas och diakonernas sammanslutning. Den går längre
än enbart ett val, en utnämning, en delegation eller
en installation av gemenskapen, ty den skänker en gåva
av den helige Ande som ger möjlighet för den vigde att
utöva "helig makt" (sacra potestas) (jfr Vat. II,
Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 10) som bara kan komma
från Kristus, genom hans kyrka. Ordinationen kallas också
konsekration, vigning, ty den innebär att Kristus avskiljer
en person, låter honom träda i sin kyrkas tjänst.
Biskopens handpåläggning utgör tillsammans med
vigningsbönen det synliga tecknet på denna vigning.
II. Vigningens sakrament i frälsningshistorien
Prästadömet i det Gamla förbundet
1539 Det utvalda folket upprättades av Gud som ett "rike
av präster och ett heligt folk" (2 Mos 19:6) (jfr Jes
61:6). Men mitt i Israels folk utvalde Gud en av de tolv stammarna
-Levi stam - och avskilde den för den liturgiska tjänsten
(jfr Jes 61:6. jfr 4 Mos 1:48-53). Gud själv är dess
arvedel (jfr Jos 13:33). En särskild rit utgjorde vigningen
till prästadömet i det Gamla förbundet (jfr 2 Mos
29:1-30, 3 Mos 8). Prästerna utses där "för
att företräda människor inför Gud, genom att
frambära offergåvor för deras synder (jfr Heb
5:1).
1540 Detta prästadöme som instiftats för att förkunna
Guds ord (jfr Mal 2:7-9) och för att återställa
gemenskapen med Gud med offer och bön har dock inte förmågan
att utverka frälsning, eftersom det oupphörligen måste
upprepa offren och inte kunde åstadkomma slutlig helgelse
(jfr Heb 5:3; 7:27; 10: 1-4), som bara kunde genomföras av
Kristi offer.
1541 Men kyrkans liturgi ser ändå i Arons prästadöme
och leviternas tjänst -liksom i tillsättandet av de
sjuttio äldste (jfr 4 Mos 11:24-25)- förebilder för
den vigda tjänsten i det Nya förbundet. Sa ber kyrkan
i den latinska ritens vigningsbön i biskopsvigningen:
Du vår Gud och Fader till vår Herre Jesus Kristus, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud-; du förutbestämde från begynnelsen ditt folk till härligheten alltifrån den rättfärdige Abraham, du gav dem ledare och präster och lämnade aldrig din helgedom utan ett prästerskap som kunde förrätta den heliga tjänsten...(Pontificale Romanum, De ordinatione episcopi, presbyterorum et diaconorum (1990) n. 47).
1542 Vid prästvigning ber kyrkan:
Herre, helige Fader, ... för att förebåda de mysterier som skulle komma, satte du redan under det Gamla förbundets tid överstepräster i spetsen för ditt folk som fick uppdraget att leda det, men du utsåg också andra som du gav del i deras tjänst och som fick uppdraget att bistå dem. Så gav du den Ande, som du hade givit åt Mose, också åt de sjuttio, fulla av vishet, och du gav Arons söner del av den vigning som deras fader hade tagit emot (ibid., n. 131).
1543 Och i vigningsbönen för diakoner bekänner
kyrkan:
Helige Fader.... för att bygga upp detta nya tempel (kyrkan) har du kallat tjänare i tre olika grader, biskopar, präster och diakoner, som fått uppdraget, liksom du en gång i det Gamla förbundet utsåg sönerna i Levi stam att förrätta helig tjänst i din boning (ibid., n. 207).
Kristi enastående prästadöme
1544 Alla förebilder i det Gamla förbundet när det gäller prästadömet når sin fulländning i Kristus Jesus, "den ende förmedlaren mellan Gud och människor" (1 Tim 2:5). Melki-Sedek, "präst åt Gud den Högste" (1 Mos 14:18), anses av den kristna traditionen som förebild för Kristi prästadöme, ende och enastående "överstepräst, en sådan som Melkisedek" (Heb 5: 10; 6:20); "helig, oskyldig, obefläckad" (Heb 7:26) har han "med ett enda offer för all framtid fullkomnat dem som blir helgade" (Heb 10: 14), det vill säga genom sitt enda och enastående offer på korset.
1545 Kristi offer är ett enda, fullgjort en gång för
alla. Och ändå blir det närvarande i kyrkans eukaristiska
offer. Det är på samma sätt med Kristi enda och
enastående prästadöme: det blir närvarande
i det tjänande prästadömet utan att den enda och
enastående karaktären i Kristi prästadöme
förringas: "Så är Kristus den ende prästen
- de andra är bara hans tjänare" (Thomas av Aquino,
In ad Hebraeos, 7, 4).
Två sätt att delta i Kristi enda och enastående
prästadöme
1546 Kristus, överstepräst och ende medlare, har gjort sin kyrka till "ett kungadöme, till präster åt Gud, sin Fader" (Upp 1:6) ( jfr Upp 5:9-10; 1 Pet 2:5-9) Hela gemenskapen av troende är som sådan prästerlig. De troende utövar sitt prästadöme som de fått i dopet genom att var och en i enlighet med sin egen kallelse delta i Kristi sändning, präst, profet och konung. Det är genom dopets och konfirmationens sakrament som de troende "invigs ... till ett heligt prästerskap" (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 10).
1547 Biskoparnas och prästernas tjänande eller hierarkiska
ämbetsprästadöme och alla troendes gemensamma prästadöme
"har båda var på sitt särskilda sätt
del i Kristi enda prästadöme" men skiljer sig ända
från varandra till sitt väsen, även om de är
"samordnade" (ibid.). I vilken mening? Medan de troendes
gemensamma prästadöme utövas i utvecklingen av
dopets nåd, i trons, hoppets och kärlekens liv, liv
i Anden, står det tjänande ämbetsprästadömet
till det gemensamma prästadömets tjänst, det har
ett förhållande till utvecklingen av dopnåden
hos alla kristna. Det är ett av de medel med vilka Kristus
oupphörligen bygger upp och leder sin kyrka. Just därför
överlämnas det genom ett eget sakrament, vigningens
sakrament.
I Kristi, Huvudets, person...
1548 Det är Kristus själv som i det vigda ämbetets tjänst är närvarande i sin kyrka i egenskap av huvud för sin kropp, herde för sin hjord, överstepräst vid frälsningsoffret och sanningens Mästare. Detta uttrycker kyrkan när hon säger att prästen i kraft av vigningens sakrament handlar in persona Christi Capitis (jfr ibid., nn. 10, 28; Vat. II, Liturgikonst. Sacrosanctum Concilium, n. 33; Vat. II, Dekr. om biskoparnas arbete och liv Christus Dominus, n. 11; Vat. II, Dekr. om prästernas liv och arbete Presbyterorum ordinis, nn. 2, 6).
Det är en och samme präst, Kristus Jesus, vars roll ämbetsbäraren verkligen innehar. Om denne verkligen blir lik den högste prästen på grund av den prästerliga vigning han har tagit emot, så har han fullmakt att handla med Kristi makt; ty det är honom han representerar (virtute ac persona ipsius Christi) (Pius X11. Encykl. Mediator Dei: AAS 39 (1947), 548).
Kristus är källan till hela prästadömet: ty den gamla lagens präst var förebild för Kristus och den nya lagens präst handlar i Kristi person (Thomas av Aquino, Summa theologiae, III, 22, 4).
1549 Genom det vigda ämbetet, särskilt genom biskops-
och prästämbetet blir Kristi, kyrkans huvud, närvaro
synlig mitt i de troendes gemenskap (jfr Vat. II, Dogm. konst.
om kyrkan Lumen gentium, n. 21). Enligt Ignatius av Antiokias
vackra uttryck är biskopen typos tou Patros, han är
liksom Guds, Faderns, levande bild (Ignatius av Antiokia, Epistula
ad Trallianos, 3, 1; jfr Ignatius av Antiokia Epistula ad Magnesios,
6, 1).
1550 Denna Kristi närvaro i ämbetsbäraren får
inte uppfattas som om denne var helt skyddad för alla mänskliga
svagheter - härsklystnadens ande, misstag och rent av synd.
Den helige Andes kraft garanterar inte på samma sätt
alla de vigda tjänarnas handlingar. Medan denna garanti verkligen
ges i sakramenten, så att inte ens den vigde tjänarens
synd kan vara ett hinder för nådens frukt, så
finns det många andra handlingar där den mänskliga
karaktären i den vigde tjänarens handlande lämnar
spår efter sig som inte alltid är tecken på trohet
mot evangeliet och som följaktligen kan skada kyrkans apostoliska
fruktbarhet.
1551 Detta prästämbete är ett tjänande ämbete.
"Det uppdrag som Herren har gett åt sitt folks herdar
är ett verkligt tjänande (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan
Lumen gentium, n. 24). Det visar helt och hållet på
Kristus och människorna. Det är helt och hållet
beroende av Kristus och hans enda prästadöme, och det
har instiftats till gagn för människornas och kyrkans
gemenskap. Vigningens sakrament meddelar "helig makt",
som inte är någon annan makt än Kristi makt. Då
man utövar denna auktoritet skall man alltså ha Kristus
som sin förebild, han som av kärlek blev den siste av
alla och allas tjänare (jfr Mark 10:43-45; 1 Pet 5:3). "Herren
har klart sagt att den omsorg som visas hans hjord var ett bevis
på kärlek till honom." (Johannes Chrysostomos,
De sacerdotio, 2, 4: PG 48, 6351); jfr Joh 21:15-17).
.."I hela kyrkans namn"
1552 Det tjänande prästadömet har inte bara som uppgift att representera Kristus -kyrkans huvud - gentemot de troendes församling, det handlar också i hela kyrkans namn när det frambär kyrkans (jfr Vat. II, Liturgikonst, Sacrosanctum Concilium, n. 33) bön och framför allt när det frambär det eukaristiska offret (jfr Vat. 11, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 10).
1553 "I hela kyrkans namn:" detta innebär inte
att prästerna är församlingens delegerade. Kyrkans
bön och frambärande av offergåvor hör oskiljaktigt
samman med Kristi bön och hängivelse. Ty Kristus är
hennes Huvud. Det rör sig alltid om Kristi gudstjänst
i och för sin kyrka. Det är hela kyrkan, Kristi kropp,
som ber och som offrar sig, "genom honom och med honom och
i honom", i den helige Andes enhet, till Gud, Fadern. Hela
kroppen, caput et membra, huvud och lemmar ber och offrar sig,
och därför kallas de som på ett särskilt
sätt utför tjänst i denna kropp inte bara för
Kristi, utan också för kyrkans tjänare. Eftersom
ämbetsprästadömet representerar Kristus kan det
också representera kyrkan.
III. De tre graderna i vigningens sakrament
1554 "Det kyrkliga ämbetet som instiftats av Gud utövas alltså i olika vigningsgrader av dem som redan från gammal tid kallas biskopar, presbyterer och diakoner (ibid., n,. 28). Den katolska läran som kommer till uttryck i liturgin, i läroämbetets förklaringar och kyrkans ständiga praxis anser att det finns två grader som på ett tjänande sätt har del i Kristi prästadöme: episkopat och presbyterat. Diakonatet skall hjälpa och tjäna biskopar och präster. Därför betecknar begreppet sacerdos enligt nuvarande språkbruk biskopar och präster, men inte diakoner. Icke desto mindre lär den katolska tron att de två vigningsgrader som innebär delaktighet i Kristi prästadöme (biskops- och prästämbete) och den grad som innebär tjänst (diakonämbete) alla tre ges genom en sakramental handling som kallas "vigning", det vill säga genom vigningens sakrament:
Må alla vörda diakonerna som Jesus Kristus; må de också vörda biskopen, som är Faderns bild, och presbytererna som Guds senat och apostlarnas församling: utan dem kan man inte tala om någon kyrka (Ignatius av Antiokia, Epistula ad Trallianos, 3, 1).
Biskopsvigningen - vigningssakramentets fullhet
1555 "Bland de olika ämbeten som utövas från äldsta tid intas enligt traditionens vittnesbörd den främsta platsen av deras uppdrag som insatts som biskopar och som genom den från början fortlöpande successionen för det apostoliska utsädet vidare." (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 20).
1556 För att förverkliga sin upphöjda sändning
"rustades apostlarna av Kristus med ett särskilt utgjutande
av den helige Ande som kom ned över dem. Själva överlämnade
de den andliga nådegåvan till sina medhjälpare
genom handpåläggning, och den har förmedlats ända
till oss genom biskopsvigningen"(ibid., n. 21).
1557 "Konciliet lär att vigningssakramentets fullhet
meddelas genom biskopsvigningen. Enligt kyrkans liturgiska bruk
och de heliga fädernas ord kallas den för det översteprästerliga
ämbetet, det heliga ämbetets höjdpunkt och fulla
verklighet summa" (ibid.).
1558 "Med uppdraget att helga förmedlar biskopsvigningen
också uppdraget att lära och leda.
Den helige
Andes nåd överförs genom handpåläggningen
och vigningsorden. Biskoparna får det heliga inseglet så
att de på ett framträdande och synligt sätt kan
företräda Kristus själv som lärare, herde
och överstepräst och handla å hans vägnar
(in eius persona agant, 'spela hans roll')" (ibid.). Så
har biskoparna genom den helige Ande som har blivit dem given
blivit utsedda till sanna och äkta lärare i tron, överstepräster
och herdar." (Vat. II, Dekr. om biskoparnas arbete och liv
Christus Dominus, n. 2).
1559 "Medlem av biskopskorporationen. blir man genom den
sakramentala vigningen och den hierarkiska gemenskapen med kollegiets
huvud och lemmar (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium,
n. 22). Biskopsämbetets kollegiala natur och karaktär
framträder bland annat i kyrkans gamla sed när hon vill
att flera biskopar vid vigningen av en ny biskop skall delta i
en sådan vigning (jfr ibid.). I våra dagar krävs
det ett särskilt ingripande från biskopen av Rom för
en legitim biskopsvigning, på grund av hans ställning
som högsta synliga band mellan lokalkyrkorna i den enda kyrkan,
och därför att han står som garant för deras
frihet.
1560 Varje biskop har som Kristi ställföreträdare
herdeomsorgen om den lokala kyrkan, men samtidigt bär han
tillsammans med alla sina bröder i episkopatet omsorg om
alla kyrkor: "även om varje biskop bara är herde
i egentlig mening för den del av hjorden som är anförtrodd
åt hans omsorger, så ger hans egenskap som legitim
efterföljare av apostlarna genom gudomlig instiftelse honom
solidariskt ansvar för kyrkans apostoliska uppdrag"
(Pius X1I, Encykl. Fidei donum: AAS 49 (1957), 237; jfr Vat. II,
Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 23; Vat. 11, Dekr. om
biskoparnas arbete och liv Christus Dominus, nn. 4, 36, 37; Vat.
11, Dekr. om kyrkans missionsverksamhet Ad gentes, nn. 5, 6, 38).
1561 Allt som nu har sagts förklarar varför den eukaristi som firas av biskopen har en alldeles särskild betydelse: den är ett uttryck för kyrkan som samlas kring altaret under ledning av den som synligt representerar Kristus, den gode herden och sin kyrkas huvud (jfr Vat. II, Liturgikonst. Sacrosanctum Concilium, n. 41; Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 26).
Vigning av präster - biskoparnas medarbetare
1562 "Kristus, som Fadern har helgat och sänt till världen, har genom sina apostlar låtit deras efterträdare biskoparna få del i sin egen vigning och sändning. De har rättmätigt överlämnat sitt ämbete i varierande grad till dem som på olika sätt är underordnade dem i kyrkan" (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 28). "Det uppdrag de fått i sitt ämbete har överlämnats åt prästerna som tjänstgör i en underordnad vigningsgrad: prästerna tas upp i presbyterernas krets för att vara medarbetare åt biskoparnas krets när det gäller att utföra det apostoliska uppdrag som blivit dem anförtrott av Kristus" (Vat. II, Dekr. om prästernas liv och arbete Presbyterorum ordinis, n. 2).
1563 "Eftersom prästernas uppdrag är förenat
med biskoparnas har det del i den auktoritet med vilken Kristus
själv bygger upp, helgar och styr sin kropp. Därför
meddelas prästernas prästadöme - även om det
också förutsätter den kristna initiationens sakrament
-i ett särskilt sakrament som genom den helige Andes smörjelse
ger dem en särskild prägel och gör dem lika Kristus,
prästen, för att ge dem förmåga att handla
i Kristi, huvudets namn och som hans representanter" (ibid.).
1564 "Presbytererna innehar visserligen inte prästämbetets
fullhet och är beroende av biskoparna i sin ämbetsutövning
men är förbundna med dem genom sin prästerliga
värdighet, och i kraft av vigningssakramentet vigs de för
att med Kristus, den högste och evige prästen (jfr Heb
5: 1 - 10; 7:24; 9:11-28) som förebild, till att förkunna
glädjebudet, vara herdar för de troende och fira gudstjänst
som det Nya förbundets sanna präster" (Vat. II,
Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 28).
1565 1 kraft av vigningens sakrament har prästerna del i
den universella aspekten av den sändning som Kristus anförtrodde
åt apostlarna. Den andliga gåva de har tagit emot
i vigningen bereder dem inte för en begränsad och inskränkt
sändning, utan för "ett frälsningsuppdrag
med universell utbredning, 'ända till jordens yttersta gränser'
" (Vat. 11, Dekr. om prästernas liv och arbete Presbyterorum
ordinis, n. 10; jfr Apg 1:8). "De skall vara redo att av
hela sitt hjärta förkunna evangeliet var de än
må befinna sig (Vat. II, Dekr. om prästutbildningen
Optatam totius, n. 20).
1566 "Sitt heliga ämbete utövar de framför
allt i eukaristifirandet eller synaxis. Här handlar de å
Kristi vägnar, förkunnar hans mysterium och förenar
de troendes böner med det offer som deras huvud frambär.
Det Nya förbundets enda offer, som Kristus en gång
för alla fullgör när han bär fram sig själv
till Fadern som en felfri offergåva, gör det närvarande
och verksamt i mässoffret ända till dess att Herren
kommer" (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n.
28). Från detta enda och enastående offer hämtar
hela deras prästerliga tjänst sin kraft (jfr Vat. II,
Dekr. om prästernas liv och arbete Presbyterorum ordinis,
n. 2).
1567 "Presbytererna är biskoparnas omsorgsfulla medarbetare,
deras hjälp och redskap. De är kallade till att tjäna
Guds folk och utgör tillsammans med sin biskop ett enda presbyterium,
men detta har tilldelats olika uppgifter. I de enskilda lokalförsamlingarna
av troende gör de så att säga biskopen närvarande
och är förbundna med honom i en trogen och generös
anda. De övertar delvis hans uppgifter och angelägenheter
och utövar den dagliga omsorgen" (Vat. 11, Dogm. konst.
om kyrkan Lumen gentium, n. 28). Presbytererna kan bara fullgöra
sin tjänst i beroende av biskopen och i gemenskap med honom.
Lydnadslöftet som de avlägger till biskopen då
de blir vigda och biskopens fridskyss vid slutet av vigningsliturgin
betyder att biskopen anser dem som sina medarbetare, sina söner,
sina bröder och sina vänner och att de i gengäld
är skyldiga honom kärlek och lydnad.
1568 "Prästerna är genom sin vigning, som upptar
dem i prästerskapet, intimt förbundna med varandra i
ett sakramentalt broderskap. Men genom att de blir tilldelade
en tjänst under den lokale biskopen i ett stift bildar de
särskilt på stiftsnivå ett enda presbyterium"
(Vat. 11, Dekr. om prästernas liv och arbete Presbyterorum
ordinis, n. 8). Presbyteriets enhet uttrycks liturgiskt i den
sed som påbjuder att presbytererna under vigningsliturgin
efter biskopen i sin tur lägger sina händer på
ordinanderna.
Vigning av diakoner "till att tjäna"
1569 "På en lägre grad i hierarkin står diakonerna som tar emot handpåläggningen 'inte till prästämbete utan till att tjäna' (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 29; jfr Vat. II, Dekr. om biskoparnas arbete och liv Christus Dominus, n. 15). Vid diakonvigningen
utför biskopen ensam handpåläggningen och visar därmed att diakonen är särskilt förbunden med biskopen i dennes "diakonala" uppgifter (jfr Hippolytos, Traditio apostolica, 8).
1570 Diakonerna har på ett särskilt sätt del av
Kristi nåd och sändning (jfr Vat. II, Dogm. konst.
om kyrkan Lumen gentium, n. 4 1; Vat. II, Dekr. om lekmannaapostolatet
Apostolicam Actuositatem, n. 16). Vigningens sakrament ger dem
en prägel ("character", "insegel") som
ingenting kan få att försvinna och som gör dem
lika Kristus som gjorde sig till allas "diakon", det
vill säga tjänare (jfr Mark 10:45; Luk 22:27; Polykarpos,
Epistula ad Philippenses, 5, 2). Det tillkommer bland annat diakonerna
att assistera biskopen och prästerna vid firandet av de gudomliga
mysterierna, framför allt eukaristin, att dela ut den, att
assistera vid vigsel och välsigna äktenskapet, att förkunna
evangeliet och predika, att leda begravning och ägna sig
åt olika uppgifter i kärlekens tjänst (jfr Vat.
II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 29; Vat. II, Liturgikonst.
Sacrosanctum Concilium, n. 35, §4; Vat. II, Dekr. om kyrkans
missionsverksamhet Ad gentes, n. 16).
1571 Efter Andra Vatikankonciliet har den latinska kyrkan återupprättat
diakonatet "som egen och permanent grad inom hierarkin"
(Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 29), medan
de orientaliska kyrkorna alltid har behållit den som sådan.
Detta ständiga diakonat som kan ges åt gifta män,
har på ett betydelsefullt sätt berikat kyrkans sändning.
Det är verkligen lämpligt och nyttigt att män som
utför en verklig diakonal tjänst i kyrkan, antingen
i det liturgiska och pastorala livet eller i sociala och karitativa
tjänster "också stärks genom den från
apostlarna överförda handpåläggningen och
närmare förbinds med altaret, så att de tack vare
diakonatets sakramentala nåd kan fullgöra sin tjänst
bättre (Vat. II, Dekr. om kyrkans missionsverksamhet Ad gentes,
n. 16).
IV. Firandet av detta sakrament
1572 Vigningen av en biskop, av präster eller diakoner kräver på grund av sin betydelse för den lokala kyrkans liv att ett så stort antal troende församlas som möjligt. Den äger företrädesvis rum på en söndag i domkyrkan, med den högtidlighet som en sådan händelse kräver. De tre vigningarna av biskop, präst och diakon - har samma förlopp. De äger rum inom ramen för den eukaristiska liturgin.
1573 Den väsentliga riten i vigningens sakrament består
för alla tre vigningsgraderna av biskopens handpåläggning
på vigningskandidatens huvud liksom av den särskilda
vigningsbönen som ber Gud om att han skall utgjuta den helige
Ande och hans gåvor som hör till det ämbete som
kandidaten vigs till (jfr Pius X11, Ap. konst. Sacramentum ordinis:
DS 3858).
1574 Liksom i alla sakrament förekommer det andra riter i
den sakramentala liturgin. De varierar starkt i de olika liturgiska
traditionerna och har som gemensamt drag att ge uttryck för
olika sidor av den sakramentala nåden. Så vittnar
de inledande momenten i den latinska riten - presentation och
val av ordinanden, biskopens tal och allhelgonalitanian ~ om att
kandidaten har utsetts i enlighet med kyrkans sed och förbereder
den högtidliga vigningsakten. Efter denna syftar flera rituella
handlingar till att på ett symboliskt sätt uttrycka
och fullända det mysterium som har ägt rum: för
en biskop eller präst är en sådan rit smörjelse
med det heliga krismat, tecken på den helige Andes särskilda
smörjelse som gör deras ämbete fruktbärande;
till en biskop överlämnas evangeliebok, ring, mitra
och kräkla som tecken på hans apostoliska uppdrag att
förkunna Guds ord, hans trohet mot kyrkan, Kristi brud, och
på hans uppgift att vara herde för Herrens hjord; åt
en präst överlämnas kalk och paten, "det heliga
folkets offergåva" som han kallas att frambära
till Gud; till en diakon överlämnas evangelieboken,
ty han har fått uppgiften att förkunna Kristi evangelium.
V. Vem kan meddela detta sakrament?
1575 Kristus har utsett apostlarna och givit dem del av sin sändning och sin auktoritet. När han blivit upphöjd till Faderns högra sida överger han inte sin hjord utan fortsätter att genom apostlarna hålla den under sitt ständiga beskydd och leder den ännu genom samma herdar som i dag fortsätter hans verk (jfr Missale Romanum, Prefation I om apostlarna). Det är alltså Kristus "som utser" några till apostlar, andra till herdar (jfr Ef 4:1). Han fortsätter att handla genom biskoparna (jfr Vat. 11, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium, n. 21).
1576 Eftersom vigningens sakrament är den apostoliska tjänstens
sakrament tillkommer det biskoparna att i egenskap av apostlarnas
efterföljare överlämna "den andliga nådegåvan
(jfr ibid.), "det apostoliska utsädet" (ibid.,
n. 20). Giltigt vigda biskopar, det vill säga sådana
som står i den apostoliska successionens rad, meddelar på
ett giltigt sätt de tre graderna i vigningens sakrament (jfr
Innocentius III, Brevet Eius exemplo: DS 794; Fjärde Laterankonciliet:
DS 802; CIC, can. 1012; CCEO, can. 744, 74).
VI. Vem kan ta emot detta sakrament?
1577 "Endast en döpt man (vir) tar emot den heliga vigningen på ett giltigt sätt" (CIC, can). Herren Jesus utsåg män (viri) för att bilda de tolv apostlarnas kollegium (jfr Mark 3:14-19; Luk 6:12-16), och dessa gjorde på samma sätt när de valde medarbetare (jfr I Tim 3:1-13; 2 Tim 1:6; Tit 1:5-9) som skulle följa dem i deras uppdrag (Clemens av Rom, Epistula ad Corinthios, 42, 4: PG 1, 292-293; 44, 3: PG 1, 300). Biskopskollegiet som prästerna förenas med i prästadömet, gör de tolvs kollegium närvarande och aktualiserar det ända till Kristi återkomst. Kyrkan anser sig bunden av Herrens eget val. Därför är vigning av kvinnor inte möjlig (jfr Johannes Paulus II, Ap. brev Mulieris dignitatem, nn. 26-27; Troskongr., Dekl. Inter insigniores: AAS 69 (1977), 98-116).
1578 Ingen har någon rätt att ta emot vigningens sakrament.
Ingen tar sig denna uppgift själv. Man blir kallad till den
av Gud (jfr Heb 5:4). Den som tror sig känna tecken på
Guds kallelse till det vigda ämbetet hos sig själv skall
ödmjukt överlämna sin önskan till kyrkans
myndighet för bedömning. Denna bär ansvar för
och har rätt att kalla någon till att ta emot vigningar.
Liksom fallet är med all nåd kan detta sakrament bara
tas emot som en oförtjänt nåd.
1579 Alla vigda ämbetsbärare i den latinska kyrkan -
med undantag för de ständiga diakonerna - utses normalt
bland troende män som lever som ogifta och som är villiga
att hålla celibatet '"för himmelrikets skull"
(Matt 19:12). De kallas av Gud till att utan kluvenhet viga sig
till Herren och "vad som hör honom till" (jfr 1
Kor 7:32) och ger sig helt och hållet åt Gud och åt
människor. Celibatet är ett tecken på detta nya
liv till vars tjänst kyrkans tjänare vigs. Då
det tas emot med ett glatt hjärta förkunnar det på
ett mycket tydligt sätt Guds rike ( jfr Vat. 11, Dekr. om
prästernas liv och arbete Presbyterorum ordinis, n. 16).
1580 I de orientaliska kyrkorna gäller sedan århundraden
andra regler medan biskopar endast utses bland ogifta män,
så kan gifta män vigas till präster och diakoner.
Denna praxis anses sedan lång tid som legitim. Dessa präster
utövar en fruktbärande tjänst i sina församlingar
(ibid.). För övrigt hålls prästernas celibat
mycket högt i de orientaliska kyrkorna, och det finns många
präster som fritt har valt det, för Guds rikes skull.
Både i öst och väst kan den som ,,har tagit emot
vigningens sakrament inte längre gifta sig.
VII. Vigningssakramentets verkningar
Det outplånliga inseglet
1581 Detta sakrament gör en person likformig med Kristus genom en särskild nåd av den helige Ande för att denna person skall tjäna som redskap för Kristus och hans kyrka. Genom vigningen sätts man i stånd till att handla som representant för Kristus, kyrkans huvud, i hans trefaldiga egenskap av präst, profet och konung.
1582 Liksom när det gäller dopet och konfirmationen
ges detta deltagande i Kristi uppdrag en gång för alla.
även vigningens sakrament medför en andlig outplånlig
prägel och kan varken upprepas eller ges på tid (jfr
Konciliet i Trient: DS 1767; Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen
gentium, nn. 21, 28, 29; Vat. II, Dekr. om prästernas liv
och arbete Presbyterorum ordinis, n. 2).
1583 En person som är giltigt vigd kan av rimliga skäl
befrias från plikter och uppgifter som hör ihop med
vigningen eller förbjudas att utöva dem (jfr C1C, can.
290-293, 1336 § 1, 3' och 5', 1338 §2) men han kan inte
bli lekman igen i ordets strikta bemärkelse (jfr Konciliet
i Trient: DS 1774), ty den prägel man får i vigningen
gäller för alltid. Den kallelse och den sändning
en person får ta emot på sin vigningsdag präglar
denna person på ett beständigt sätt.
1584 Eftersom det sist och slutligen är Kristus som handlar
och förmedlar sin frälsning och nåd genom den
vigde tjänaren, hindrar dennes ovärdighet Kristus inte
från att handla. (jfr ibid.: DS 1612; Konciliet i Konstanz:
DS 1154). Augustinus säger med eftertryck:
En högmodig tjänare måste anses vara lik djävulen. Kristi gåva besudlas ändå inte, det som flyter fram genom honom behåller sin renhet, det som går genom honom behåller sin klarhet och når fruktbar jord.. .. Den andliga kraften i sakramentet liknar verkligen ljuset: de som skall få ljus tar emot det i dess renhet, och även om det går igenom nedsmutsade varelser, blir det inte smutsigt själv (Augustinus, In evangelium Johannis tractatus, 5, 15: PL 35, 1422).
Den helige Andes nåd
1585 Den helige Andes särskilda nåd i detta sakrament gör den vigda personen lik Kristus, präst, läromästare och herde, vars tjänare han blir.
1586 För biskopen är denna nåd först och
främst en styrkans nåd ("Anden som skapar ledare":
vigningsbön för biskopen i den latinska riten). Den
ger förmåga att med kraft och klokhet styra och försvara
sin kyrka som fader och herde, med en kärlek som inte kräver
lön till alla och en förkärlek för de fattiga,
de sjuka och behövande (jfr Vat. II, Dekr. om biskoparnas
arbete och liv Christus Dominus, nn. 13, 16).Denna nåd driver
honom att förkunna evangelium för alla, vara förebild
för sin hjord, att gå framför den på helgelsens
väg i det att han i eukaristin gör sig till ett med
Kristus, präst och offergåva, utan att rygga tillbaka
för att ge sitt liv för sina får:
Fader, du som känner våra hjärtan, låt din tjänare som du har utsett till biskop, föra din heliga hjord i bet och utöva det högsta prästadömet utan skuld och tjäna dig dag och natt. Låt honom ständigt göra ditt ansikte milt och nådigt och frambära din heliga kyrkas gåvor. Låt honom i kraft av det högsta prästadömets ande ha makt att i enlighet med ditt bud förlåta synder, låt honom fördela uppgifterna enligt din befallning och låt honom befria från alla band i kraft av den makt som du har givit apostlarna. Må han behaga dig genom sin mildhet och sitt rena hjärta och åt dig frambära en välbehaglig doft, genom din Tjänare och Son Jesus Kristus (Hippolytos, Traditio apostolica, 3).
1587 Den andliga gåva som ges i prästvigningen uttrycks
i följande bön, som återfinns i den bysantinska
liturgin. Biskopen säger bland annat följande vid handpåläggningen:
Herre, uppfyll med den helige Andes gåva den som du har behagat upphöja till prästadömets värdighet så att han kan stå utan skuld inför ditt altare, förkunna evangeliet om ditt rike, fullgöra ditt ords och sin sannings tjänst, frambära andliga gåvor och offer till dig och förnya ditt folk genom pånyttfödelsens bad. Må han själv gå vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus, din ende Son, till mötes den dag då han kommer åter, och må han av din oändliga godhet ta emot lönen för en god förvaltning av sitt ämbete (Den bysantinska, Euchologion).
1588 När det gäller diakonerna "tjänar de,
stärkta med sakramental nåd, Guds folk i liturgins,
ordets och kärlekens diakoni i gemenskap med biskopen och
hans presbyterium (Vat. II, Dogm. konst. om kyrkan Lumen gentium,
n. 29).
1589 Inför storheten i prästens nåd och uppdrag
har heliga lärare låtit enträgna maningar om omvändelse
ljuda, för att deras liv i allt skall stå i överensstämmelse
med honom som i sitt sakrament gör dem till sina tjänare.
Så utropar Gregorius av Nazians som helt ung präst:
Man måste först rena sig själv innan man renar andra; man måste ha kunskap för att kunna ge kunskap; man måste vara ljus för att upplysa, närma sig Gud för att låta andra närma sig honom, vara helgad för att helga, leda fram vid handen och ge råd med förstånd (Gregorius av Nazians, Orationes, 2, 71: PG 35, 480 B).. Jag vet vems tjänare vi är, på vilken höjd vi befinner oss och vem den är till vilken vi styr våra steg. Jag känner till Guds höghet och människans svaghet - men också hennes styrka ( (ibid., 74: PG 46, 481 B). Vem är då prästen? Han är sanningens försvarare, han står vid änglarnas sida, han förhärligar Gud tillsammans med ärkeänglarna, han har del av Kristi prästadöme, han ger det skapade ny gestalt, han återställer (i det Guds) avbild, han återskapar det för den himmelska världen, och - för att säga det allra största - han blir gudomliggjord och gudomliggör). (ibid., 73: PG 46,481 A).
Och den helige kyrkoherden i Ars säger: "Det är prästen som för frälsningsverket vidare på jorden..." -"Om man här på jorden fullt ut skulle förstå vad en präst är, så skulle man dö, inte av skräck, utan av kärlek...". - "Prästadömet är Jesu hjärtas kärlek (B. Nodet, Jean-Marie Vianney, Curé dArs, 100).
Sammanfattning
1590 Paulus säger till sin lärjunge Timotheos: "Därför påminner jag dig om att du skall blåsa liv i den nådegåva från Gud som finns hos dig sedan jag lade mina händer på dig" (1 Tim 1:6). "Den som önskar bli församlingsledare (biskop) eftersträvar ett viktigt arbete" (1 Tim 3:1). Han sade till Titus: "När jag lämnade dig kvar på Kreta, var det för att du skulle ordna det som återstod att göra och tillsätta äldsta (presbyterer) i varje stad efter mina anvisningar" (Tit 1:5).
1591 Hela kyrkan är ett prästerligt folk. Tack vare
dopet har alla troende del i Kristi prästadöme. Denna
delaktighet kallas "de troendes gemensamma prästadöme".
På dess grund och till dess tjänst finns det en annan
delaktighet i Kristi sändning. Det är det ämbete
som ges i vigningens sakrament, vars uppgift är att tjäna
i Kristi, huvudets, namn och i hans person mitt i gemenskapen.
1592 Det tjänande ämbetsprästadömet skiljer
sig till sitt väsen från de troendes gemensamma prästadöme
därför att det ger den som tar emot det helig myndighet
till de troendes tjänst. De vigda ämbetsbärarna
utövar sin tjänst i Gudsfolk genom att lära (munus
docendi), hålla gudstjänst (munus liturgicum) och styra
och leda som en herde styr sitt hjord (munus regendi).
big.. Från början har det vigda ämbetet givits och utövats i tre grader: biskops-, presbyters- och diakonämbetet. De ämbeten som ges genom vigning är oersättliga för kyrkans organiska struktur; utan biskop, präster och diakoner kan man inte tala om någon kyrka ( jfr Ignatius av Antiokia, Epistula ad Trallianos, 3, 1).
1594 Biskopen tar emot vigningssakramentets fullhet som ansluter
honom till biskopskollegiet och gör honom till synligt överhuvud
för den lokalkyrka som är honom anförtrodd. Biskoparna
har som apostlarnas efterträdare och medlemmar i biskopskollegiet
del av det apostoliska ansvaret och hela kyrkans sändning
under påvens, Petri efterföljares, auktoritet.
1595 Presbytererna är förenade med biskoparna i den
prästerliga värdigheten och är på samma gång
beroende av honom i utövningen av sina herdeuppgifter. De
är kallade att vara biskoparnas insiktsfulla rådgivare.
De bildar kring sin biskop (presbyteriet) som tillsammans med
honom bär ansvar för den lokala kyrkan. Av biskopen
tar de emot ansvaret att leda en församlingsgemenskap eller
en bestämd kyrklig uppgift.
1596 Diakonerna är vigda tjänare för uppgifter
i kyrkans tjänst. De tar inte emot ämbetsprästadömet,
utan vigningen ger dem betydelsefulla uppgifter när det gäller
ordets tjänst, gudstjänsten, ledningen av det pastorala
arbetet och kärlekstjänsten - uppgifter som de skall
fullgöra under sin biskops pastorala auktoritet.
1597 Vigningens sakrament meddelas genom handpåläggning,
som följs av en högtidlig vigningsbön. I denna
ber man Gud för ordinanden om den helige Andes gåvor
som krävs för att han skall kunna fullgöra sin
tjänst. Vigningen präglar in ett outplånligt sakramentalt
insegel i den som vigs.
1598 Kyrkan ger vigningens sakrament endast åt döpta
män (viri), vilkas lämplighet för att utöva
ämbetet har erkänts i laga ordning. Det tillkommer kyrkans
myndighet att ha ansvaret för och rätten att kalla någon
att ta emot en vigning.
1599 1 den latinska kyrkan ges vigningens sakrament i vanliga
fall endast åt kandidater som är beredda att frivilligt
åta sig celibatet och som offentligt visar sin vilja att
hålla det för den kärleks skull de hyser till
Guds rike och människors tjänst.
1600 Det tillkommer biskoparna att meddela vigningens sakrament
i de tre graderna.
Se även
Vigningen;
Biskop, präst, diakon