(2005-12-29)
Jag tror starkt på att Jesus är verkligt närvarande med hela sin person i nattvarden. I nattvarden "är vår Herre Jesu Kristi kropp och blod tillsammans med hans själ och hans gudom sannerligen, verkligen och väsensmässigt och följdaktligen Kristus i sin helhet närvarande" (KKK 1374).
Men den senaste tiden har jag funderat på hur Jesus kunde närvara "i sin helhet" i brödet och vinet under den första nattvarden, när han faktiskt satt med apostlarna i egen hög person vid bordet och firade måltiden med dem. Var han närvarande på två ställen samtidigt då?
Så som jag har förstått det så kan Jesus närvara på olika platser "i sin helhet" efter sin uppståndelse, eftersom hans kropp då inte längre nödvändigtvis är bunden till tid och rum.
"Denna äkta och verkliga kropp har dock samtidigt de nya egenskaper som tillkommer en förhärligad kropp: den är inte längre bunden av tid och rum utan kan göra sig själv närvarande var och när den vill (jfr. Matt 28:9, 16-17, Luk 24:15, 36 och Joh 20:14, 19, 26; 21:4), för Jesu mänskliga natur kan inte längre hållas kvar på jorden och tillhör enbart Faderns gudomliga rike (jfr. Joh 20:17)" (KKK 645).
Men eftersom den första nattvarden skedde före uppståndelsen, som vi alla känner till, så undrar jag hur Jesus kunde närvara både som "sig själv" (vid nattvardbordet med apostlarna) och i brödet och vinet samtidigt?
Jag vet att Jesu närvaro i nattvarden inte är materialistisk, men eftersom han ändå är "verkligen" närvarande där "i sin helhet" så skulle jag gärna vilja ha svar på denna fråga.
Jag vet också att detta kanske är att ställa nattvardens mysterium på sin spets...
Ligger skillnaden i att Jesus är närvarande materiellt vid nattvardsbordet med apostlarna, och väsensmässigt-substantiellt i nattvardens bröd och vin?
Vari ligger skillnaden i sånt fall?
Tack på förhand! Joakim
När Jesus såsom människa satt med lärjungarna i nattvardssalen, gav han dem sitt kött och sitt blod under brödets och vinets gestalt. De tog då emot vad varje katolik tar emot i kommunionen. Den fysiskt närvarande Jesus och den som lärjungarna tog emot under brödets och vinets gestalt, var inte två olika Jesus, utan en och samma.
Hur pass mycket du än grubblar, kommer du aldrig att förståndsmässigt kunna begripa detta mysterium. Visst finns det djupa teologiska avhandlingar om denna fråga. Visst berikar dessa vårt tänkande, men lika visst slutar de framför Jesu Kristi mysterium, att han gav lärjungarna sitt kött och blod såsom han ger oss sitt kött och blod under brödets och vinets gestalt.