Genteknik, genmodifierad mat, stamcellsforskning och kloning

(2004-01-25)

Fråga

Hur ska man se på genteknik, tex genmodifierad mat, stamcellsforskning och kloning från ett kristet perspektiv egentligen?
Det står ju inte något om detta i Bibeln! Vad anser de flesta kristna om dessa frågor?

Linnéa

Svar

Så länge människan finns till har hon utforskat och förändrat världen. Kristen tro ser denna aktivitet som ett Guds uppdrag givet åt henne i skapelsens början. Detta sagt som en markering av katolska kyrkans positiva grundinställning till all forskning.
Människans handlande måste dock ske under ansvar, speciellt när hon ger sig ut på nya områden med hoppingivande möjligheter och okända faror. Hon får endast ta de steg som hon ser vart de leder. Vissa vägar kan vara lockande men får ändå inte beskridas. Vad bestämmer vägvalet?

Här kan endast anges de viktigaste principerna för mänskligt handlande speciellt på gen-forskningens och -teknikens område. Ofta pekar principerna åt motsatt håll och måste vägas mot varandra. Där har människans samvete, dvs hennes medfödda och samlade erfarenhet sin plats.

Grundpelaren för allt handlande är människans okränkbarhet, speciellt i det allraförsta stadiet av hennes utveckling som embryo. Denna grundprincip utesluter all forskning som dödar mänskligt liv för att vinna stamceller. Dettta gäller också terapeutisk kloning. Som vidare forskning visar, kan man vinna stamceller på flera andra sätt: ur navelsträngsblod, ur ryggmärgen, m.fl.

Den andra grundprincipen, att all forskning skall syfta att bota, förbättra etc, kan inte uppväga brott mot den förstnämnda om livets okränkbarhet.

Ekonomiska aspekter - så nyttiga de kan vara - får aldrig avgöra etiska frågor.

Redan dessa få grundprinciper ger en långtgående vägledning i etiska frågor kring medicinsk forskning.

Katolska kyrkan - och de flesta stater - vänder sig mot reproduktiv kloning av människor redan av medicinsk-tekniska skäl, men framförallt av humanitära. Människan är inte enbart en materiell apparat som kan byggas upp, ändras, ersättas i sina delar hur som helst. Människan är framförallt en varelse med förstånd och vilja som kräver en motsvarande omgivning för sin tillkomst. Denna sida i hennes natur kommer alldeles till korta i dagens medicinsk-etiska diskussion.
Människan är anlagd att ha två föräldrar, inte enbart biologiskt, utan framförallt psykiskt. Eftersom kloning berövar henne en förälder, ställer katolska kyrkan - och de flesta länderna - sig negativ.

Att bota och förekomma sjukdomar och skador är alltid en god sak. Modern genteknik anar stora möjligheter genom stamceller. Den etiska frågan i sammanhanget är: varifrån kommer stamcellerna? är de embryonala betyder det att avbryta ett mänskligt liv under utveckling. Det kan katolska kyrkan inte acceptera. Utvinns stamcellerna utan denna implikation, kan denna metod mycket väl tänkas komma till användning till mänsklighetens bästa.

Som vidare perspektiv kan jag rekommendera Erwin Bischofberger, Medicinsk etik och människosyn, Liber 1989 och ds. Männskovärdet vid livets gränser. Katolska Bokförlaget 1992. Katolsk bokhandel

Dessutom två artiklar på nätet:
http://www.katoliknu.se/html/vard2.htm
http://www.katoliknu.se/html/vard.htm

Team fråga prästen!