2000-10-30
1. Hur ser kvinnans roll ut i de religiösa traditionerna i katolska kyrkan? När det gäller t.ex. kyrkobesök och högtider. Skiljer sig kvinnans uppgifter från mannens?
2. Finns det något som skiljer kvinnans roll i familjen från mannens när det gäller arbetsuppgifter och agerande? Bör mannen och kvinnan ha olika ansvarsområden i familjen och hemmet? Har katolska kyrkan några åsikter eller rekommendationer om vem som ska sköta barnen och hushållsarbetet och vem som ska yrkesarbeta?
3. Varför får inte kvinnor vara präster inom den katolska kyrkan?
Vänliga hälsningar/ Katja
Hej
1. Kvinnor och män kan ha samma uppgifter i mässan. De kan läsa bibeltexterna, förböner, bära fram offergåvorna, samla in kollekten, vara med i kör, spela olika instrument, läsa introducerande förklaringar till de olika delarna i mässan t.ex. före en bibeltext, dela ut nattvarden under mässan samt ministrera vid altaret. Här skiljer det inte. Både män och kvinnor kan också gå med nattvarden till de sjuka eller leda gudstjänst för nattvardsutdelning då inte finns någon präst. Det enda är diakon- och prästämbetet som bara män kan ha.
2. I fråga om ansvarsområden inom familjen finns det inga speciella skillnader. Båda rekommenderas ta hand om barn och hushåll samt förvärvsarbete. Däremot tror jag de flesta katolska föräldrar nog gör så i praktiken att det är mamman som är hemma de första månaderna av barnets liv. Det är inte Kyrkan som säger utan en mer naturlig sak skulle jag säga. En annan sak är att det har gjort undersökningar om skilsmässofrekvensen för par i Sverige som visar att det är flest skilsmässor under barnets första två år. Man tror att det beror på att det blir för påfrestande för par-relationen att både förvärvsarbeta och ha små barn. En lösning är ju då att en av föräldrarna stannar hemma. Det naturliga är nog då att det är mamman som gör det eftersom barnet relaterar mest naturligt till sin mamma under den första tiden av sitt liv. Studier av barns utveckling visar att barnet har ett symbiotiskt förhållande till sin mor den första tiden (jag vet inte hur lång tid det är) och att det först senare börjar intressera sig för andra än henne. Det här är inte i Katolska Kyrkans rekommendationer utan sådant som psykologin kan hjälpa att förstå.
3.Vid förvandlingen i mässan, när prästen uttalar de ord Jesus sa vid sista måltiden med sina lärjungar då han instiftade nattvarden, är prästen Jesu Kristi ställföreträdare. Och Jesus var en man. Prästen skall då han firar mässan representera Jesus vid sista nattvarden. I Matt 28:16-19 får vi höra hur Jesus sänder ut sina lärjungar apostlarna: " ... Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.'" Det var apostlarna han gjorde till präster, trots att han hade många kvinnor kring sig. Det var inte för att Han värderade kvinnorna mindre. Det var en kvinna som sändes till apostlarna för att tala om att Jesus var uppstånden. Vi har olika kallelser till tjänst i Kyrkan, alla lika nödvändiga och viktiga. Alla kristna är kallade till att vara ett folk av präster ... Vi är kallade att predika evangeliet genom vårt sätt att leva.
Ett till skäl varför det enligt den katolska synen inte går att viga kvinnor till präster är Katolska kyrkans sakramentssyn. Prästvigningen är i Katolska kyrkan ett sakrament vilket det är tveksamt om det är i Svenska kyrkan. Ett sakrament enligt den katolska synen måste för att det skall vara ett sakrament vara givit till Kyrkan av Kristus själv antingen före sin uppståndelse eller under de 40 dagar han visade sig som uppstånden före sin himmelsfärd. Den form som sakramentet då har är den form som det sedan kommer att ha alltid i kyrkan. Här avser jag sakramentets grundstruktur. Det innebär att orden som används när sakramentet firas måste var Kristi ord och att materien måste vara den samma som Kristus använde. T.ex. i fallet med nattvarden så måste orden vara de som Jesus använde vid sin sista nattvard med apostlarna och materien måste vara bröd och vin. Man kan inte använda andra livsmedel t.ex. någon sorts frukt och mjölk. Då skulle det inte bli Kristi kropp och blod. I fallet med prästvigningen måste den vigningsform som apostlarna har fått från Kristus och förmedlat till Kyrkans tradition användas. Den formen är handpåläggning på en lämplig mans huvud, smörjelse med krisma och en vigningsbön. Kristus valde män till sina apostlar och de uppfattade att detta skulle gälla även för deras efterträdare. Därför har Kyrkan alltid gjort så. Jesus hade kunnat välja kvinnor t.ex. sin egen mor som var helig nog för uppdraget. Det fanns kvinnliga präster i andra religioner på den tiden. Det fanns också profetissor och religiösa ledare i den Israeliska religionen på Gamla Testamentets tid. Det var alltså inte på grund av sociala faktorer som han inte valde kvinnor till apostlar. Dessutom var Jesus mycket fri gentemot mänskliga institutioner och makter i andra sammanhang. Han drog sig inte för att öppet ifrågasätta det han ansåg vara fel. Och han uppmanade sina lärjungar att göra det samma. Det finns det många exempel på i evangelierna.