2000-05-04
Tja fader Daniel!
Vi är tre tjejer som jobbar med ett projekt, vi inriktar oss på kvinnosyn. Vi förstår inte hur man kan förespråka
kristendomen, eftersom den säger att kvinna och man ej är jämlike. I de tio budorden jämnställs kvinnan med
slavarna, oxen och åsnan. Det är syndigt med sex före äktenskapet och är det sant att om mannen tröttnar på
kvinnan kan han ge henne pengar och skicka bort henne? Vi tycker att man ska ha valmöjligheten att göra
abort, det är upp till kvinnan som har blivit gravid och vi tycker att det är bra att man har den möjligheten i
Sverige, det är en självklar sak. vem är du att förbjuda abort!?
Tacksam för svar
MVH / Sara, Cissi och Stina
Hej Sara, Cissi och Stina
Ni citerar texter från Gamla Testamentet. Men det är inte främst Gamla Testamentet som är de kristnas Bibel utan Nya Testamentet. Gamla Testamentet taget för sig är judarnas Bibel. De kristna använder dock Gamla Testamentet, men då alltid i relation till den nya betydelse Jesus har givit till dess texter.
Så är det t.ex.med texten ni citerar "om mannen tröttnar på kvinnan kan han ge henne pengar och skicka bort henne". Jag kan dock inte hitta denna text någonstans i Bibeln. Den påminner om en lagtext från Gamla Testamentet 5 Mos 24:1. Kanske är det den ni menar: "Om en man har tagit sig en hustru och äktat henne, men hon sedan inte längre finner nåd för hans ögon, därför att han hos henne har funnit något som väcker hans avsmak, och om han därför har skrivit skiljebrev åt henne och gett henne det i handen och skickat bort henne från sitt hus".
Jesus ger denna text sin riktiga betydelse i Mk 10:2-12: "Då kom några fariseer fram, och för att sätta honom på prov frågade de: "är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru?" Han sade: "Vilka bestämmelser har Mose gett er?" De svarade: "Mose tillåter att man skriver ett skilsmässobrev och skiljer sig." Jesus sade: "Ja, därför att ni är förstockade skrev han denna bestämmelse. Men vid skapelsen gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt." När de kom hem frågade lärjungarna honom på nytt om detta. Han svarade: "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter om sig är en äktenskapsbrytare, och om hon skiljer sig från sin man och gifter om sig, är hon en äktenskapsbryterska."
Jesus underställer Mose lag skapelsens ordning. Det kan han göra för han har kommit som Frälsare dvs. för att återställa skapelsens ursprungliga ordning: "men vid skapelsen gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."
Det här är ett bra exempel på den nya lag som Jesus ger. Vi kan alltså inte ta Mose lag som den är, utan måste tolka den i ljuset av den undervisning Jesus ger. Bergspredikan i Matteus 5-7 är ett annat exempel på detta sätt som Jesus har att ge de gammaltestamentliga texterna sin rätta betydelse.
I det exempel ni nämner från tio Guds bud (2 Mos 20:17) är det inte så att kvinnan där jämställs med slavarna, oxen och åsnan, utan det är begäret det handlar om. Begäret objektiviserar nämligen det begärda vare sig det är en person eller en sak. Därför kan begären i sina olika former i det nionde budet omnämnas efter varandra. Avsikten med denna typ av formulering är inte att säga något om värdet av nästans hustru eller hans åsna, utan att säga att begäret är fel. Man kan nog också dra slutsatsen att olika typer av begär kan jämställas i och med att de alla objektiviserar det begärda oavsett objektets värde eller värdighet.
Ett par exempel till på kvinnans värdighet i kristendomen är:
- Att Gud väljer en kvinna för att komma till världen. Det är bara en kvinna som får privilegiet att ge Guds son
till världen, att föda Messias.
- Att den person som Kristus uppenbarade sig för var en kvinna; Maria Magdalena, och att hon sedan fick uppdraget att gå med budskapet till männen; apostlarna (Joh.20:16-18).
-Att medan männen flydde från Jesus då han mest behövde dem var det kvinnorna som stod kvar. Petrus förnekar Jesus och Judas förråder honom. Kvinnorna däremot står kvar vid korset. ("Längre bort stod också några kvinnor och såg på, och bland dem var Maria från Magdala, den Maria som var Jakob den yngres och Joses mor, och Salome. De hade följt med honom och tjänat honom när han var i Galileen. Och där var många andra kvinnor, de som hade gått med honom upp till Jerusalem." Mk 15:40-41)
1Mos 1:27 :"Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och
kvinna skapade han dem. Och Gud välsignade dem."
Inte någonstans förringar Kristus kvinnan.
I Matt 15:21-28 berömmer han en kananeisk kvinna för hennes starka tro och gör hennes dotter frisk.
I Luk 7:37-50 förebrår han sin värd Simon och berömmer synderskan som smörjer hans fötter med balsam.
Jesus förlåter hennes synder och säger: "Din tro har hjälpt dig. Gå i frid."
Likadant med den samariska kvinnan vid Jakobs källa. Hon sade till Jesus: "Hur kan du, som är jude, be mig
om vatten? Jag är ju en samarisk kvinna." Jesus gjorde inte skillnad på människor, man eller kvinna, jude eller
hedning, slav eller fri, i Guds ögon är vi alla lika.
I Joh 8:1-11 kom några fariséer med en kvinna som begått äktenskapsbrott. Sådana kvinnor skulle stenas och
fariseerna ville sätta Jesus på prov. Jesus sade: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på
henne. De gick den ene efter den andre och till sist var det bara kvinnan kvar med Jesus och han sa: "Inte heller
jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer."
Om äktenskap och skilsmässa kan man läsa t ex i Mark 10:1-12. Jesus svarade fariseerna att Mose tillät att
man skrev skilsmässobrev därför att de är förstockade. Men vid skapelsen gjorde Gud dem till man och kvinna.
De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan inte skilja åt. Om mannen skiljer sig
och gifter om sig är han äktenskapsbrytare och om kvinnan skiljer sig och gifter om sig är hon
äktenskapsbryterska. Lika för bägge alltså.
Det är riktigt att i katolska kyrkan är abort förbjudet. Vi anser att den nya människan föds i
befruktningsögonblicket, en människa med samma värde och rättigheter som vilken annan människa som helst.
Kvinnan har fått den stora gåvan att få bära denna nya människa den tid som behövs för att den ska kunna
klara sig utanför livmodern. Kvinnan ska naturligtvis ha all den hjälp hon kan behöva under graviditeten och
efter, men man kan inte betrakta den nya människan som en del av kvinnan som man kan operera bort som
man vill.
Vi får inte glömma att vi som människor visserligen har förmågan att förinta liv, men vi kan aldrig skapa nytt
liv. Vår uppgift är att bevara och förvalta skapelsen.