Konfirmation


2000-05-07

Fråga

Hej fader Daniel
Hur är den katolska synen på konfirmationen? I Svenska kyrkan är den en bekräftelse på dopet. I Katolska kyrkans argument Apg 9:17-19 blir Saul döpt EFTER handpåläggningen.
I ett annat argument, Apg 8:14-17 står de att de bara var döpta i herren Jesu namn. Om man läser: de var bara DöPTA i herren Jesu namn, så stämmer allt, men om man läser de vara bara döpta i HERREN JESU namn, så kanske det antyder att vid dopet sa dopförrättaren bara "i herren Jesu namn" och glömde anden. Men nu så fixade dom den biten också.
Kan detta vara rimligt. Eller vet man bara helt enkelt att det är "DöPTA" som gäller? Jag hör nu när jag skriver att den senare uttolkningen låter lite halvdum. Jag skulle gärna vilja ha en kommentar till 9;17-19.
Tack på förhand!/Johannes

Hej Johannes
Här kommer ett par svar. Jag skriver mera senare om dessa saker. I den Katolska Kyrkan är konfirmationen ett eget sakrament och inte endast en underavdelning till dopet.
I konfirmationen bekräftar konfirmanderna att de vill leva i sitt dop. Liturgin vid konfirmationens sakrament börjar med att konfirmanderna förnyar sina doplöften och bekänner sin tro. Så blir det fullt klart att konfirmationen har sin plats som en följd av dopet. Den som konfirmeras skall nu leva som en fullvuxen kristen.
Konfirmationen ger tillväxt och fördjupning av dopets nåd. Genom handpåläggning förmedlas Andens gåva, som för dopets nåd till sin fulländning. Handpåläggningen erkänns med rätta som ursprunget till konfirmationens sakrament, som på visst sätt gör Pingstens nåd ständigt närvarande i kyrkan.

Apg 9:17-19 innebär inte, att Paulus först skulle bli konfirmerad genom handpåläggning och därefter bli döpt. Det finns inget belägg som tyder på, att den handpåläggning som här omtalas skulle avse konfirmationen.

I Apg 8:14-17 omtalas att de troende endast var döpta i Herren Jesu namn och inte i den Helige Andes namn. Först efter Påsken då Jesus gav sin Ande och efter Pingsten, då den Helige Ande blev utgjuten över lärjungarna och sedan förblev kvar i kyrkan, kunde dop ske även i den Helige Andes namn.
Det är naturligtvis inte så, att konfirmationen är ett dop i den Helige Ande, om dopförrättaren glömt att döpa i hela den treenige Gudens namn. Konfirmationen är något utöver dopet och ger Andens fullhet.

Team fråga prästen!