2001-03-30
Hej,
Tack än en gång för svaren, men jag glömde visst en fråga och det är denna;
Varför får inte kvinnor bli präster inom den katolska kyrkan?
Mvh Katarina
Hej
Varför får inte kvinnor bli präster inom den katolska kyrkan?
Vid förvandlingen i mässan, när prästen uttalar de ord Jesus sa vid sista måltiden med sina lärjungar då han instiftade nattvarden, är prästen Jesu Kristi ställföreträdare. Och Jesus var en man. Prästen skall då han firar mässan representera Jesus vid sista nattvarden. Detta är viktigt eftersom olika tecken i sakramenten väljs av Kristus själv och prästen som person i prästvigningens sakrament är ett sådant tecken. Under denna måltid instiftade han också prästämbetet när han sa till apostlarna att "göra detta till minne av honom"
Paulus uppfattar också Kristi ord på det sättet:
I Matt 28:16-19 får vi höra hur Jesus sänder ut sina lärjungar apostlarna: " ... Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.'" Det var apostlarna han gjorde till präster, trots att han hade många kvinnor kring sig. Det var inte för att Han värderade kvinnorna mindre. Det var en kvinna som sändes till apostlarna för att tala om att Jesus var uppstånden. Vi har olika kallelser till tjänst i Kyrkan, alla lika nödvändiga och viktiga. Alla kristna är kallade till att vara ett folk av präster ... Vi är kallade att predika evangeliet genom vårt sätt att leva.
Ett annat avgörande teologiskt skäl till varför det enligt den katolska synen inte går att viga kvinnor till präster är Katolska kyrkans sakramentssyn. Prästvigningen är i Katolska kyrkan ett sakrament vilket det är tveksamt om det är i Svenska kyrkan. (Den officiella synen är att det inte är det). Ett sakrament enligt den katolska synen måste för att det skall vara ett sakrament vara givit till Kyrkan av Kristus själv antingen före sin uppståndelse eller under de 40 dagar han visade sig som uppstånden före sin himmelsfärd. Den form som sakramentet då är den form som det sedan kommer att ha alltid i kyrkan. Här avser jag sakramentets grundstruktur. Det innebär att orden som används när sakramentet firas måste var Kristi ord och att materien måste vara den samma som Kristus använde. T.ex. i fallet med nattvarden så måste orden vara de som Jesus använde vid sin sista nattvard med apostlarna och materien måste vara bröd och vin. Man kan inte använda andra livsmedel t.ex.någon sorts frukt och mjölk. Då skulle det inte bli Kristi kropp och blod. I fallet med prästvigningen måste den vigningsform som apostlarna har fått från Kristus och förmedlat till Kyrkans tradition användas. Den formen är handpåläggning på en lämplig mans huvud, smörjelse med krisma och en vigningsbön. Kristus valde män till sina apostlar och de uppfattade att detta skulle gälla även för deras efterträdare. Därför har Kyrkan alltid gjort så. Jesus hade kunnat välja kvinnor t.ex. sin egen mor som var helig nog för uppdraget. Det fanns kvinnliga präster i andra religioner på den tiden. Det fanns också profetissor och religiösa ledare i den Israeliska religionen på Gamla Testamentets tid. Det var alltså inte på grund av sociala faktorer som han inte valde kvinnor till apostlar. Dessutom var Jesus mycket fri gentemot mänskliga institutioner och makter i andra sammanhang. Han drog sig inte för att öppet ifrågasätta det han ansåg vara fel. Och han uppmanade sina lärjungar att göra det samma. Det finns det många exempel på i evangelierna.
Den här frågan har alltså inte med jämlikhet att göra utan teologi. Gud agerar inte orättvist eller förtryckande. Varför han har valt att bara ha män till apostlar kan vi inte veta. Men han har också haft velat att kvinnorna som var Jesus lärjungar skulle ha avgörande roller i frälsningshistorien. Deras roll var inte på något sätt mindre betydelsefull eller mindre värd än apostlarnas. Det ser du i texterna jag citerade i de förra mailen om kvinnan i NT. Detta innebär att kvinnans roll i Kyrkan efter apostlarnas död inte är mindre värd än männens. Det visar många stora katolska kvinnors liv, t.ex. Hildegard av Bingen, Birgitta av Vadstena, Katarina av Siena, Jeanne d'Arc, Teresa av Avila m.fl. Det inflytande de haft på sin samtid och på historien är oerhört stort. Utan tvekan har de betytt mer för Kyrkan och mänskligheten än många påvar, biskopar och präster.
Se även:
PåVENS APOSTOLISKA BREV OM KVINNLIGA PRäSTER
»Ordinatio Sacerdotalis»
GRäNSERNA FöR KYRKANS FULLMAKT
Om påvens nya dokument om prästvigning av kvinnor
Joseph Ratzinger