2002-01-11
Varför skulle eran "gud" skapa jorden och dess lidande om han vet hur historien kommer sluta?
Förstår du min logik? Det är ju ingen idé att skapa något som man vet kommer gå käpprätt åt det stället som ni "varnar" för om man inte tar jesus till sitt hjärta. Det verkar ju nästan vara ett litet sjukt spel av eran låtsasgud eller hur?
Tacksam för svar
Bror
Hej
Här är svar från p. Rainer Carls S.J.:
"För att svara på Guds förhållande till lidandet i världen, måste man först ha klart för sig att Gud inte finns i tiden. Detta innebär att hans skapande handling inte är en handling som äger rum vid någon tidpunkt, eftersom han ju skapar alla tidpunkter. En föreställning om att Gud först skulle igångsätta universum och sedan i likhet med en "pensionerad tekniker" sitta bredvid sitt verk och endast i nödfall ingripa i maskineriet, när det krånglar eller efter en bön, är en naiv antropomorfism. Gud skapar inte alltings början och tittar sedan på, hur allt utvecklar sig. För Gud är varje ögonblick i världen lika omedelbart som det första. Gud är skapare av allting, alltså också av varje tidpunkt och av varje händelse. Till och med detta brev skulle jag inte kunna skriva, om Gud inte skapade det. Detta utesluter inte att Gud kan skapa mitt eget brev, endast om jag låter honom skapa det genom mig. Jag fungerar alltså som ett slags verktyg genom vilket Gud skapar delar av denna värld, t ex det här brevet. Men jag är inte den yttersta grunden till tankarna "som kommer" och till fingrarnas rörelse, som sätts igång. Därför kan man fråga sig, om Gud själv skapar denna värld och dess lidande. Kanske beror lidandet och ondskan på att jag vägrar att låter Gud skapa den alltigenom goda världen, som skulle vara Guds eget verk. Om verktyget stretar emot, kan inte ens Gud längre skapa en perfekt värld. Om människan inte vill vara ett verktyg i Guds hand, utan på grund av sitt övermod inbillar sig att hon är Gud själv, kan inte ens Gud längre skapa en värld utan lidande, eftersom detta alltid är en konsekvens av människans nej till en lydig medverkan (synd). Guds avsikt är att skapa en alltigenom god värld. Skulle han endast skapa en värld utan växter och levande varelse, skulle den också ha varit alltigenom bra, eftersom en jordbävning, en översvämning och dyl inte är dåliga i sig själva utan endast om det finns någon levande varelse i närheten. Om Gud skulle skapa en värld endast med växter och djur, skulle en sådan värld möjligtvis kunna ge upphov till fysisk lidande och smärta, men ingalunda till någon ondska, eftersom verklig ondska endast finns, när människan med sin frihet säger nej till Guds skapande vilja.
Att Gud står utanför tiden, har också konsekvenser för hans s.k. allvetenhet. Han känner till allt det som finns, eftersom han ju skapar det, men han känner inte till det vid någon skapad tidpunkt. Allt som finns, är bekant för honom, men inte vid en tidpunkt "före världens igångsättande". Därför är satsen "Det är ju ingen idé att skapa (= igångsätta) något som man vet (naturligtvis då: före igångsättandet) kommer gå käpprätt åt det stället som ...". En sådan sats är en typisk naiv antropocentrism, som tänker sig Gud som ett slags konstruktör, som före konstruktionen av sin maskin vet, vad maskinen kommer att gå för. Här krävs en hel del logik och förnuftig eftertanke, för att lämna en sådan naiv gudsbild bakom sig och för att genomskåda alla tankefel som görs och som beror på att man inte kan eller vill tänka sig Gud annorlunda än en "super-människa". En sådan naiv gudsbild kan naturligtvis se ut som en "låtsasgud", men det beror knappast på Gud själv att han uppfattas på detta ogenomtänkta sätt. Det krävs en viss eftertanke för att kunna förstå, hur Gud egentligen är beskaffad. Men varför skulle Gud vara lättare att begripa än relativitetsteorin eller kvantfysiken?"