Trostankar

2000-01-08

Hej
Att vara en mogen kristen betyder väl inte att tillhöra ett samfund, alla gånger?
Jesus säger "sanningen skall göra er fria" inte vad någon mänsklig guru har sagt.
Mitt personliga dagliga kommunikation med Kristus, tror jag har största tyngd.
Det visar att man låter sig formas av honom efter hans mall och vilja med ens liv.
Men att tro på Kristus och gud som skaparen tror jag är sann kristen tro. Jesus säger om vägen till himmelriket, "De första skola vara det sista" "Det är svårare att komma in i Guds rike än för en kamel att komma in genom ett nålsöga" Fariseiska, skenheliga människor finns överallt, tyvärr. Det handlar om att Se på Jesus, vi skall försöka efterlikna hans egenskaper, för att göra hans vilja. Att ge kärlek till fattiga, utstötta, sjuka osv.
Att utnyttja honom för egen egoistisk vinning men att vara eländig mot sina medmänniskor är inte hans vilja.

Var kommer denna ondska i från? Från hemmet? Mobbing, utfrysning på arbetsplatser är skrämmande vanligt i vuxen världen, varför har det blivit så?
Vad säger bibeln?
Hur kan barn utföra våldsdåd mot vuxna?
Några pojkar på min dotters(11 år ) skola har i grupp bundit fast en gammal dam i en stolpe och misshandlat henne. Respekten för de gamla har minskat.

Jag trodde jag bodde i ett tryggt societets område, där jag är född och uppvuxen. Jag trodde missbruk och annat elände var fjärran från detta område Ett tydligt tecken på harmageddon! Många trodde att harmageddon skulle komma år 2000, men det står i bibeln. att herrens dag kommer som en "tjuv om natten" Vi kommer att överraskas men budskapet skall först spridas över hela klotet, sen skall slutet komma. Vi ser många tecken på att herrens dag är nära.
"Surfar Gud på Internet" någon har myntat detta uttryck, och det ligger mycket i dessa ord. Budskapet om Guds rike och vilja kan därmed spridas över hela klotet, fantastiskt.
Hur förklarar Ni att någon har blivit andededöpt?
är man ett helgon efter en sådan händelse. Att bli döpt i helig Ande och eld (Matt.3:11 mrk1:8Luk3:16)

MVH Ulla

Hej Ulla
Angående samfundstillhörighet så är det klart att det viktiga är hur man lever. Hjälper en inte samfundet att leva som en mogen kristen så är det nog bättre att inte tillhöra det. Det finns, som du själv säger, så mycket fariseism och hyckleri.
Men Jesus kom inte till oss för att kalla oss för att leva ensamma med vår tro. Ta t.ex. Joh.1:35-48. Där kallar Jesus lärjungarna två och två, och de hjälper varandra att komma till honom. Vi säger inte heller Fader min, utan Fader vår. Och på pingstdagen fick lärjungarna den Helige Ande när de var samlade tillsammans.
Sedan insisterar Apostlagärningarna med att betona hur lärjungarna är tillsammans och ber och hur de är ett och har allt gemensamt (Apg.2:42; 4:32-35; 5:12-16). Hela Bibeln har exempel. Ett grundbegrepp i Bbeln är ju Gudsfolket. Mose utses för att befria sitt folk och sedan är det hela folket tillsammans som skall förnya förbundet med Gud. Det nya gudsfolket representeras sedan av de 12 apostlarna som motsvarar Israels 12 stammar. Dem kallar Jesus att leva tillsammans med honom och lära av honom på så sätt.
Sedan när han sänder ut dem innan han lämnar dem, sänder han dem som grupp (Matt.28:18-20; Mark 16:14-18). Det är sedan gudsfolket som helhet som Paulus kallar för Kristi kropp, och i vilken vi är olika lemmar (jfr t.ex. Rom. 12:4-5; 1Kor:12:12-28). Vi möter honom i varandra i gemenskapen av troende och det är tillsammans som vi får del av hans kropp och blod i brödsbrytelsen.
Gud vet att vi behöver varandras stöd i tron. Han vill vi skall vara som en familj med många barn och en Fader.

Du talar om "tecken på harmageddon": "Mobbing, utfrysning på arbetsplatser , varför har det blivit så? Hur kan barn utföra våldsdåd mot vuxna?" , och frågar "Var kommer denna ondska i från, hemmet?".

Jag tror orsaken till att människorna beter sig så är att de har avlägsnat sig från Gud (Kristus). Han är ju människornas ljus, livet, sanningen... Om vi inte grundar våra liv på honom faller vi offer för mörkrets makter och våra onda böjelser. Då hänger vi oss åt att bara tänka på att tillfredsställa oss själva. Sedan blir konsekvensen egoism och okänslighet inför andra människors behov.
Vår katolske biskop Anders Arborelius har skrivit en bok som heter "Spiritualitet andligt liv". Där skriver han följande som förklarar det jag menar:
"I vår askes avstår vi från något mindre för Någons skull som är större och mer (jfr Joh 3:30). Vi dyker ner från ytan till djupet (jfr Rom 11:33, Ef 3:16-18). Vi går ut ur det som är för trångt för oss för att gå in i den vida rymd, där vi får möta honom som alltid är större, men ändå ett med oss. Kristen askes, som alltid är en kamp i korsets skugga, måste samtidigt ses i uppståndelsens segerrika ljus (jfr 2 Kor 10:3-4, 1 Tim 6:12, 2 Tim 4:7, Heb 12:2-8). "Nudum Christum nudus sequere – att naken efterfölja den nakne Kristus", säger Hieronymus (ca 347-420). Men denna nakenhet och detta avklädande av det gamla jaget, detta exodus och denna emancipation från allt vad synd och jagiskhet heter, leder till nytt liv för det nya jaget (jfr Rom 6:4-14, Ef 4:17-24).
Vårt sanna jag - vårt Kristus-jag - strålar fram i all sin härlighet. "En kristen måste äta, dricka, sova, arbeta, gå och stå, tala och tiga under ständigt avdöende, under ständigt utgående från sig själv", så sammanfattar den reformerte mystikern Gerhard Tersteegen (1697-1769) denna process.
Detta avdöende (lat. Mortificatio) är vårt sätt att i det dagliga livet följa den döende Kristus efter, men alltid för att i och med honom få gå in i det nya livet (jfr 2 Tim 2:11, 1 Pet :24). Självförnekelsen (lat. Abnegatio) är aldrig ett självändamål, utan en bejakelse av vårt sanna Kristus-jag (jfr Matt 16:24). Det är en Kristus-process, en kenotisk, självutblottande väg som mynnar ut i Kristi mystiska seger i oss. Som vi sett jämför Paulus detta med soldatens och atletens idoga träning (jfr 1 Kor 9:24-27, Fil 3:13-14), ja, han skildrar det som en kamp mot de onda makterna (jfr Ef 6:d12). I vår mer bekväma och förment pacifistiska tid ryggar vi tillbaka för dylikt tal.
även om ondskans makter kanske aldrig förut visat sig så naket som i vårt århundrade – vi behöver bara tänka på det som historien obevekligt alltid kommer att tillvita vårt århundrade: de systematiska folkmorden – då låtsas vi ofta som om det regnar.
Då gäller det att "se på Jesus" som du säger. Det är det människorna gör för lite.

Team fråga prästen!